Creative

Entreprenören Lisa Kjellqvist: “Det är doften som bekräftar ens identitet”

1Lisa Kjellqvist tröttnade på jobbet som marknadschef och bestämde sig för att följa sin stora dröm: att starta eget inom parfymbranschen. Vi tog ett snack med Lisa om hennes nystartade företag Sniph och om att stå på egna ben.
 
Berätta om Sniph! Vad är det mer exakt för den som inte vet? Vad står Sniph för?
Förutom min livsdröm är Sniph den ultimata tjänsten för dig som gillar parfym, men som tycker det är för stökigt att hitta, välja, testa innan dig bestämt dig. Inte konstigt när det släpps 1200 nya parfymer om året och en flaska i snitt kostar 500 kr. Efter många år av aktivt sniffande vågar jag hävda att det inte heller finns några genvägar, mer än att just – sniffa runt.

På Sniph – som med fördel uttalas ”Sniff” – sköter vi grovjobbet med att handplocka kända dofter, berätta historien bakom och låta våra medlemmar prova dem i mindre flaskor, till en månadskostnad som man har råd med. 
 
Hur kommer det sig att du bestämde dig för att starta en prenumerationstjänst för dofter?
Som parfym-nörd i gänget har jag ofta hjälpt kompisar att hitta och testa nya favvo-dofter. Genom att jag doftat runt, läst och ordnat massa doftprovningar har jag fått bra koll på dofter och inte minst vad olika människor tycker om. Även om de flesta av oss gillar att ha parfym och dofta ”rätt” tycker de flesta att det är ett projekt att välja och köpa rätt. Trenden går dessutom mot att man värderar upplevelsen högre än varumärket som står bakom, liksom att man vill kunna matcha doft med tillfälle och mood.

När jag slutade som marknadschef på Viaplay fångade jag in två gamla kollegor, och vi bestämde oss för att satsa fullt ut på att lösa den utbredda doft-utmaningen. Doft som är så härligt ska inte behöva vara svårt!
 
Vad är det som är så speciellt med just parfymer tycker du?
Jag har alltid varit fascinerad av doft och dess starka koppling till känslor, minnen och identitet. Doft är det mest kraftfulla av våra fem sinnen men också det mest gåtfulla. Inte förrän 2004 förstod ett par Nobelpristagare egentligen hur doftsinnet är organiserat. Det kluriga med doft, som också gör det så spännande, är att det är svårt att beskriva och tala om. Just att det inte finns något vedertaget språk ser vi som en stor möjlighet!

För 20 år sedan kunde man skilja på rött och vitt vin. Idag känner sig fler rätt bekväma med att beställa en Rioja eller Barolo. Man bär dofter som man tycker doftar gott, men också (i många fall säkert undermedvetet) som bekräftar ens identitet och signalerar något till de man möter. Detta sammantaget gör just doft otroligt spännande, och vi ser det som vårt uppdrag att tillgängliggöra det som idag är förunnat de mest invigda.  
 
2
Vad får man om man blir prenumerant på Sniph?
Som medlem i Sniph får du tillgång till vår stora doftgarderob, där du kan upptäcka nya dofter varje månad. Du får på förhand inte veta exakt vilken doft du får, utan vi väljer ut och skickar dig 7 ml av en känd doft, baserat på det tema du valt. I praktiken innebär det en härlig överraskning att komma hem till, att du får lära dig om en doft du nog annars inte hittat och att du på riktigt kan testa doften innan du vet om du vill köpa den. Man kan likna det vid en vinbar, där du låter sommelieren välja ett vin som du får smaka och uppleva innan du vet om du senare vill köpa hela flaskan.

 
Vilken slags parfymtyp är du? Håller du dig till en eller testar helst många olika?
Jag är verkligen inte trogen, varken doft eller märke! Min lyx är att kunna testa en massa olika, och jag byter favoriter och dofttyper hela tiden. Ena dagen vill jag gärna dofta syrligt och nästan åt smågodis-hållet (tuberos och cocos blir kanon!) för att nästa dag gå på en maffig unisex-doft av sandelträ och gammal pipa. 
 
Vem är du i Sniphs personparfymsgalleri?
Jag är som en ”shuffle” av dem alla! Vi har faktiskt medlemmar som prenumererar på alla kollektioner samtidigt, och det skulle nog jag också unna mig.  
 
Vilken är din absoluta favoritdoft?
Svår fråga! Står nog mellan ett nyöppnat paket kaffe och mammas nyårsparfym när jag var liten (Serge Lutens Feminité de Bois). Båda tydligt förknippade med nystart och trygghet på något vis.  
 
Okej en snabb pest eller kolera – och du måste välja: aldrig mer känna doft eller aldrig mer resa utomlands?
Damn! Får nog säga ”aldrig mer resa utomlands”. Med risk för att det blir veckans töntigaste klyscha: Dofter är så starkt kopplade till minnen och specifika plaster, så dofter kan ändå skicka mig till Paris metro, hotellrummet i Greenwich Village eller min favoritbar i Florens – på ett kick.  
 
Namn: Lisa Kjellqvist
Ålder: 28 år
Bor: Kungsholmen, Stockholm
Yrke: Grundare och VD på dofttjänsten Sniph
Aktuell: Lanserat Sniph, och har precis blivit antagen i startup-programmet STING 
Hemsida: www.sniph.com
Instagram: @sniphperfumes

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!