Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Vi vet att vi mår bättre av att träna, men ibland kan det vara svårt att motivera sig. Vår hälsoredaktör PT-Fia inspirerar oss genom att lista 17 anledningar till att styrketräna. Du kommer också att vilja dra på dig träningskläderna direkt!

Hälsa

17 anledningar varför styrketräning är så bra för dig

anledningar styrketrana ptfia
Vi vet att vi mår bättre av att träna, men ibland kan det vara svårt att motivera sig. Vår hälsoredaktör PT-Fia inspirerar oss genom att lista 17 anledningar till att styrketräna. Du kommer att vilja dra på dig träningskläderna direkt!
 
1. Styrketräning ökar produktionen av hormonerna dopamin, serotonin och endorfin. Det gör att vi mår bättre mentalt och minskar risken för oro, ångest och depressioner.
 
2. Dina muskler formas vilket gör att du upplever att kläderna sitter bättre.
 
3. Du får igång blodcirkulationen.
 
4. Forskning visar att även hjärnan mår bra av styrketräning. Träningspassen ökade koncentrationsförmågan och förbättrade både långtids- och korttidsminnet.
 
5. Du känner dig starkare, både fysiskt och mentalt.
 
6. Du stärker immunförsvaret.
 
7. Styrketräning har visat sig minska smärta och värk.
 
8. Studier visade att personer som styrketränar tre gånger i veckan under ett halvår, blir arga mer sällan än tidigare.
 
9. Du blir mer motiverad till att äta god och hälsosam mat.
 
10. Att ge sig sin kropp träning stärker relationen till den. Vi blir snällare mot oss själva när vi tar hand om oss.
 
11. Styrketräning ger snabba och uppmuntrande resultat. Du känner att du blir starkare och starkare redan efter några få träningspass.
 
12. En studie visade att 16 veckors styrketräning ökade benmassan, vilket minskar risken för benbrott.
 
13. Styrketräning ökar ämnesomsättningen.
 
14. Din hållning blir starkare, stoltare och snyggare.
 
15. Styrketräning har visat sig minska blodtrycket.
 
16. Dina ryggproblem kan minska eller till och med försvinna med styrketräning.
 
17. Styrketräning ger ökad muskelmassa vilket leder till högre förbränning.
 
Följ MetroMode.se på Facebook – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger