Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Kanske var det din mamma som upprepade dem eller så lyssnade du med stora öron på vad dina kompisar berättade på fritids. Det kan till och med ha varit en välmenande men ouppdaterad läkare som sa det. Hur du än snappade upp dem, hälsomyter gör dig inget gott. Här är påståenden du kan glömma direkt – och vilka enkla knep du ska följa istället.

Hälsa

7 hälsomyter du alltid trott på – men som egentligen inte stämmer

7 hälsomyter du alltid trott på – men som egentligen inte stämmer
7 Se Bildspelet
http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/b0/b04a518150e52c193b5d84fe1e2c2a3b_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo4MToiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcmV4ZmVhdHVyZXNfNTAwMjM5M3YuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #1: Drick två liter vatten om dagen

Kroppen behöver vatten för att fungera och må bra, men att du måste bälga i dig två liter om dagen är missledande. Att få i sig tillräckligt med vatten handlar inte bara om att dricka ett antal glas utan även om den vätska som finns i maten och andra drycker. Det är dessutom omöjligt att säga exakt hur mycket vatten en människa behöver för att vara hälsosam, poängterar Los Angeles-baserade nutritionisten Maggie Moon. ”Vattenbehovet handlar inte inte bara om ämnesomsättningen, det ändras beroende på vilken miljö du är i och din fysiska aktivitet.” Så glöm one-size-fits-all-regeln och använd i första hand din törst som riktmärke för när du ska fylla på vattenflaskan eller hugga in på vattenrik mat som frukt och sallad.

Foto: REX

http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/9f/9f7a72fb187cbb6411b24c7b105db94e_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo4MToiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcmV4ZmVhdHVyZXNfMzEzOTk5NmEuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #2: Du blir sjuk om du inte fönar håret före du går ut

Att lämna hemmet med fuktigt hår en kall morgon kan göra att du fryser – men du blir inte sjuk (även om din mormor alltid sagt det). ”Förkyld blir du bara av att komma i kontakt med förkylningsvirus”, säger Holly Phillips, kvinnoläkare och författare till The Exhaustion Breakthrough. Forskning visar visserligen att förkylnings- och influensavirus trivs i kallt väder, vilket kan bero på att torr vinterluft torkar ut näsans slemhinnor och gör det lättare för virus att invadera din kropp. Men det spelar alltså ingen roll om du har fönat håret innan du går ut, eller inte.

Foto: REX

http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/87/872711b095195b46855b5f8a719882af_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo4MToiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcmV4ZmVhdHVyZXNfMTkyNzYzNGEuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #3: Du måste göra nummer två minst en gång om dagen

Allt från tre gånger om dagen till tre gånger i veckan anses normalt när det kommer till att göra nummer två. ”Hur ofta du går på toaletten beror på hur du äter; mängden vätska, fiber och allmänt vad du lägger på tallriken”, säger Phillips. ”De flesta går en gång om dagen, men en del personer som är lika hälsosamma går fler eller färre gånger. Du ska börja fundera över om allt står rätt till först när du måste gå väldigt mycket oftare eller mer sällan än vanligt, om du får ont eller det kommer blod och om konsistensen är mycket lösare eller hårdare än vanligt.

Foto: REX

http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/f9/f98ea61e65394e887244ecee80d34123_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo4MToiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcmV4ZmVhdHVyZXNfMzkxNjc4MGEuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #4: Du ska sova minst åtta timmar varje natt

På samma sätt som två-liter-vatten-om-dagen-regeln inte passar alla så går det inte att säga att du måste sova åtta timmar om dygnet för att fungera optimalt både fysiskt och psykiskt. Enligt Stressforskningsinstitutet behöver genomsnittspersonen sova 7 timmar på vintern och 6,5 timmar på sommaren, men det skiljer sig från person till person. Vissa föds med en bättre förmåga att återhämta sig under natten och kan då klara sig på 5-6 timmar.

 

 

Foto: REX

http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/62/6298b2fd36f6d14b2dc98eaa16e672c0_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo5MzoiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcGhvdG8tMTQ1NTgxNTczMzMxNy04ZDY4ZDg1OGQ5NWQuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #5: Du måste detoxa kroppen regelbundet

På ett sätt så stämmer det – och det är därför kroppen har ett inbyggt reningssystem, även kallad levern. Juicer, pulver och andra produkter som marknadsförs som ”detoxande” är ofta harmlösa i sig själva, men kan beröva kroppen på viktig näring om de får ersätta vanlig hälsosam mat, menar nutritionisten Maggie Moon. “Det bästa du kan göra för att rena kroppen är att låta den göra vad den är byggd för och inte störa den genom att överäta, dricka alkohol, röka, äta för mycket rött kött, raffinerade kolhydrater, tillsatt socker eller mättade fetter.

 

Foto: Unsplash

http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/96/967be1a800b36b441b681dbba41446f8_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo5MzoiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcGhvdG8tMTQ1Njc2NTQ0NzMzMi1kNzk3NjJjZGNiZTQuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #6: Undvik kolhydrater

Bröd, potatis och kolhydrater har ett oförtjänt dåligt rykte som en anledning till viktuppgång, medan protein och bra fetter solar sig i den hälsosamma glansen. Men upprepa efter oss: Kolhydrater är inte fienden! ”Det är inte kolhydraterna som gör dig fet, att äta för mycket av dem är boven”, säger Moon. ”Människan är allätare, och eftersom det finns mer än ett sätt att fylla sina näringsbehov, så är det värt att notera att hälsosamma kosthållningar som Medelhavsdieten består av mycket kolhydrater i form av fullkorn, frukt och grönsaker.” Tricket är att välja rätt typ, det vill säga fullkorn, långsamma och komplexa kolhydrater som finns i växtriket istället för sockriga drycker, kakor och andra livsmedel med mycket tillsatt socker och raffinerat mjöl.

Foto: Unsplash

http://metromode.se/wp-content/blogs.dir/1/files/resized/09/09a1bcab9b0df68522343681d73c3228_980x0_85_ns_v4.jpg?src=YTo4OntzOjE6InQiO3M6NjoicmVzaXplIjtzOjM6InNyYyI7czo4MToiaHR0cDovL21ldHJvbW9kZS5zZS93cC1jb250ZW50L2Jsb2dzLmRpci8xL2ZpbGVzLzIwMTYvMDQvcmV4ZmVhdHVyZXNfNDIxNTI1MWEuanBnIjtzOjU6Im1heF93IjtpOjk4MDtzOjU6Im1heF9oIjtpOjA7czo0OiJjcm9wIjtiOjA7czo5OiJjcm9wX2FyZ3MiO2E6MDp7fXM6NzoicXVhbGl0eSI7aTo4NTtzOjc6InNoYXJwZW4iO2I6MDt9

Myt #7: Du behöver handsprit och antibakteriell tvål

Du vet den där plastflaskan med handsprit som står på ditt skrivbord och som du alltid sprayar händerna med när du kommer från toaletten eller har varit på lunch. Hur lovande som bakteriedödare den än verkar vara så kommer den inte att skydda dig från infektioner mer än vanlig hederlig handtvål. En studie från 2015 publicerad i Journal of Antimicrobial Chemotherapy jämförde vanlig och antibakteriell tvål mot 20 olika bakterier. Resultatet: Forskarna hittade inga betydande skillnader mellan de två.

Foto: REX

Nej, du behöver faktiskt inte dricka två liter vatten om dagen.

Kanske var det din mamma som upprepade dem eller så lyssnade du med stora öron på vad dina kompisar berättade på fritids. Det kan till och med ha varit en välmenande men ouppdaterad läkare som sa det. Hur du än snappade upp dem, hälsomyter gör dig inget gott. Här är sju påståenden du kan glömma direkt – och riktlinjerna du ska följa istället.

Källa: Womenshealthmag.com

Foto: REX / Unsplash

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman