Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Spenderar du dina arbetstimmar sittandes framför en dataskärm varje vecka? Då borde

Hälsa

Att sitta på jobbet är som att röka ett paket cigaretter om dagen

Spenderar du dina arbetstimmar sittandes framför en dataskärm varje vecka? Då borde du nog lyfta rumpan ögonblickligen och läsa det här! Det dagliga sittandet kan nämligen förkorta din livslängd med hela 22 minuter för varje timme du sitter ner och det kommer tyvärr mer än det… 
 
Varje vecka består av 168 timmar, vilket betyder 119 vakna timmar om du sover sju timmar per natt. Att spendera tre av dessa med konditions- och styrketräning på gymmet är såklart jättebra men räcker inte!
 
En stillasittande vardag ökar risken för bland annat bukfetma, depression, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes – oavsett om vi tränar några gånger i veckan.

stillasittandet-leder-till-tidig-dod

Nyligen kallade folkhälsoministern Gabriel Wikström sittandet för ”det nya röka”. Australiensiska forskare har samtidigt kommit fram till att vi för varje timme vi sitter stilla framför en dator eller skärm förkortar vi i snitt vår livslängd med 22 minuter. Något som kan liknas med att röka ett paket cigaretter om dagen.
 
”Det farliga är det kontinuerliga stillasittandet. Varje år beräknas över fem miljoner människor dö i förtid för att de inte rör sig tillräckligt. Vilket är lika många som dör av rökning!” säger läkaren Anders Hansen till Topphälsa. 
 
Men det finns faktiskt små medel att ta till för att förbättra dina chanser att leva 22 minuter längre.
 
”En kort bensträckare minst en gång i halvtimmen ger betydligt mindre midjemått, lägre blodsocker, bättre blodfetter och ett lägre inflammationspåslag än om du sitter stilla i flera timmar, visar en stor amerikansk studie. Att förbättra sin hälsa behöver inte vara svårt eller ta massor av tid. Det gäller att få in vanan och att bli medveten om hur viktig vardagsmotionen är.” säger professorn och överläkaren Mai-Lis Hellénius från Karolinska Institutet.
 
Här tipsar Mai-Lis Hellénius om enkla och effektiva vardagstips: 
 
1. Flytta mötet ut från konferensrummet, ta med dig kollegorna på en promenad medan ni pratar.
 
2. Välj trapporna – och öka din energiförbrukning med uppemot 20 procent jämfört med om du tar hissen.
 
3. Sträck på benen minst en gång i halvtimmen. Sätt en äggklocka eller använd påminnelsefunktionen i telefonen.
 
4. När det är rea på bekväma skor, köp flera par som du placerar i bilen, på jobbet, och så vidare. Då är du alltid redo att ta en promenad när tillfälle ges.
 

Källa: Allt för hälsan, Topphälsa, Kit.
Foto: Unsplasch.com

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Chrystelle Eriksberger
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk