Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Tänk att kunna göra den där perfekt krämiga och näringsrika smoothien till frukost eller mellanmål! Här är vår hälsoredaktör PT-Fias guide till hur du mixar den bästa smoothien i fem enkla steg.

Hälsa

PT-Fia guidar: Så gör du goda och nyttiga smoothies i fem enkla steg

smoothieTänk att kunna göra den där perfekt krämiga och näringsrika smoothien till frukost eller mellanmål! Här är vår hälsoredaktör PT-Fias guide till hur du mixar den bästa smoothien i fem enkla steg.

1. Välj ”byggstenar”
Välj ut en eller två frukter att bygga din smoothie med. Exempelvis fryst banan, avokado, apelsin, ananas, mango, äpple, grapefrukt eller kiwi. Välj två frukter som passar bra ihop och förstärker varandras smaker. Det kan även vara bra att välja två som har ungefär samma färg för att få smoothien att se aptitlig ut.

2. Välj vätska
Goda alternativ på detta är de mer neutrala som havremjölk, mandelmjölk, komjölk, naturell yoghurt och vatten. Eller välj en som ger smak. Exempelvis havtornsjuice, kokosmjölk, färskpressad grönsaksjuice eller kokosvatten.

3. Välj smaksättning
Du kan egentligen smaksätta din smoothie med precis allt som du gillar. Var bara noga med att välja max en eller två kryddsättningar och se till att de passar ihop med resten av innehållet. Goda smaksättningar kan vara ingefära, citron, kanel, kardemumma, lime, bladspenat, mynta, basilika, honung, dadlar, kakao, nötsmör eller lakritspulver.

smoothie
4. Välj något fryst
Klassikern är att ha i några nävar frysta bär men det fungerar även fint att ha i frysta frukter som banan eller avokado eller frysta grönsaker som ärtor eller broccoli. Bären sätter färg och ger smak vilket många uppskattar. Det är även detta som gör smoothien så kall och god.

5. Öka mättnadskänslan
Som avslutning kan du välja något som gör din smoothie mer mättande. T.ex. havregryn, chiafrön, nötter, hampaprotein, granola, sesampasta, dinkelflingor, boveteflingor eller valfria frön.

Gör så här!
Lägg ingredienserna i en stark mixer eller matberedare. Det kan hjälpa mixern om du lägger den mjuka frukten underst, lägger på resten och avslutar med att hälla över vätskan så den blötlägger allt. Mixa samman allt till en slät smet. Smaka av. Häll upp i glas eller tallrik och servera direkt eller ställ den några minuter i frysen.

Tips! Ska du göra en grön smoothie? Håll dig till ingredienser som är gröna och gula, med majoritet på det gröna. Detta för att behålla en aptitretande färg. Samma sak gäller andra smoothies, försök att inte blanda för många färger.

smoothie_fia_2

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman