Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Glöm svåra nyårslöften som aldrig går att hålla. Metro Modes hälsoredaktör Jenny guidar dig till hur lägger grunden för ett fantastiskt och hälsosamt 2018!

Hälsa

Guide: Så sätter du hållbara hälsolöften inför 2018

Glöm svåra nyårslöften som aldrig går att hålla. Metro Modes hälsoredaktör Jenny guidar dig till hur lägger grunden för ett fantastiskt och hälsosamt 2018!

 

Foto: Brooke Lark & Jared Rice / Unsplash

När det kommer till nyårslöften är det lätt att känna sig som en repig gammal skiva som år efter år upprepar samma sak: ”Det här är året då jag kommer att hålla ALLT jag har lovat!” Sen blir det tredje veckan i januari och de där högt flygande planerna börjar redan kännas extremt svåruppnåeliga. Men i stället för att svettas över att du måste leva på en strikt diet eller praktiskt taget flytta in på gymmet för att nå dina mål, gör en hållbar och inspirerande plan för det kommande året – som funkar för dig.

 

Så skapar du dina hållbara hälsolöften för 2018:

 

1. Grunden för ditt liv 2.0

Fundera över hur du allra helst vill att din vardag ska se ut och vad som får dig att må bra. Om du känner att något skaver i ditt liv i dag, identifiera i vilket område (familj, fritid, vänner) du behöver göra en förändring. Sen kan du börja att jobba mot målet.

 

2. Tack 2017!

Köp eller plocka fram en fin anteckningsbok som du lätt kan ta med dig i din vardagsväska, ha liggande på skrivbordet eller bredvid sängen. Använd de första sidorna till att tacka 2016 för allt som har hänt och saker du har upplevt. Skriv några meningar vardera om om vad som har varit bra, vilka personer du är glad över att du har i ditt liv och lägg även till var det finns utvecklingsmöjligheter inför 2018.

 

3. Mål och syfte

Formulera och skriv ner dina långsiktiga mål och delmål inom olika kategorier, till exempel:

 

  • Träning
  • Mat
  • Familj och vänner
  • Jobbet
  • Fritid
  • Personlig utveckling

 

Fundera också över varför du vill nå dem, målets syfte är viktigare än målet i sig. För att ett mål ska vara motiverande för dig är det också viktigt att du vill uppnå det för din egen skull. Anmäl dig inte till Klassikern om du inte taggas av att åka längdskidor, simma, cykla och springa jättelångt. Du kanske hellre inspireras av att bli rörligare, kunna balansera på händer och att hitta en lugn oas i vardagen. En yogakurs passar dig mycket bättre, även om alla kollegorna springer intervaller på lunchen.

 

Men även om du gillar att yoga och mår bra i kroppen efter varje pass så kommer det dagar och perioder när det känns tungt att ta sig iväg till studion. Skriv ner vilka knep du ska ta till när motivationen tryter.

 

4. Din följeslagare under året

Använd därefter boken som en dagbok där du till exempel veckovis antecknar dina framsteg och din utveckling med en summering av dagarna som gått. Du kan såklart också använda en kalender om du tycker att det är enklare. Gör en utvärdering efter tre månader för att se om du behöver justera något i dina mål och delmål innan du går vidare in i ett nytt kvartal.

 

Fyll din bok med:

1. Framgångsfaktorerna som gjorde att du nådde ett visst mål, och vad som var jobbigt på vägen dit.
2. Inspirerande bilder från tidningar, pinterest etc.
3. Peppande citat.
4. Nya mål som du formulerar på vägen.
5. Några rader om inspirerande personer du möter, böcker du läst eller dokumentärer du sett. Vad var det som fångade dig?
6. Årssummeringen, där du blickar tillbaka på året som gått. Hur blev ditt 2016 – och vad tar du med dig till nästa år?

 

Tänk på! 

Det har sagts förut, men det behöver upprepas igen. Gör inte alla förändringar direkt utan introducera dem gradvis. Om ditt mål är att träna tre gånger i veckan, börja med ett pass första veckan och lägg till nästa när du har hittat in i rutinen. De första tre månaderna kan du se som en inkörningsport, perioden då du testar nya vanor för att se vad och hur de passar i ditt liv.

 

Vill du äta bättre mat, börja med att göra din frukost lite nyttigare, för att lite längre fram lägga till en rejäl sallad till lunch och middag, och så vidare. Då hinner du vänja dig vid förändringarna, så att du kan hålla de nya vanorna länge. Tänk långsiktighet – och ha ett grymt härligt 2018!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman