Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Högintensiv intervallträning fortsätter att vara hett 2018, åtminstone om vi ska tro

Hälsa

Här är de största träningstrenderna inför 2018 – enligt 4000 träningsexperter

Högintensiv intervallträning fortsätter att vara hett 2018, åtminstone om vi ska tro de 4 000 träningsexperterna som har förutspått de största träningstrenderna inför nästa år. 

Foto: Sam Edwards / Caiaimages /IBL Bildbyrå
Källa: ACSM

American College of Sports Medicine (ACSM) har under de senaste tolv åren genomfört en undersökning för att spåna fram kommande års stora träningstrender. I enkäten har 4 000 experter inom träningsbranschen fått ranka vilka träningsformer och koncept som de tror kommer trenda mest det kommande året, utifrån 40 områden. Dessa områden består av föregående års 25 största trender samt 15 potentiella trender identifierade av redaktörerna för ACSM’s Health & Fitness Journal.

Enligt den färdiga listan har förra årets största trend med bärbar teknik, som smarta klockor och aktivitetsmätare, fått stå tillbaka för klassisk gruppträning (som trots sin långvariga popularitet tog sig in på topp 20-listan först 2017) och HIIT-träningen som toppar årets lista efter att ha varit trea förra året. Den högintensiva träningstrenden verkar alltså vara allt annat än på nedgång, trots att den har trendat i ett antal år nu. HIIT-träning innebär tuffa intervaller där du ger allt under några sekunder, med kortare eller längre pauser däremellan. Metoden kan användas på till exempel löpband, spinningcykel eller roddmaskin, och många gym har särskilda gruppträningsklasser för dig som har begränsat med tid men ändå vill träna riktigt tuffa pass. HIIT-passen är oftast inte längre än 30 minuter.

År 2014 var senaste gången HIIT låg i topp i ACSM’s undersökning och redan då började många av träningsexperterna att varna för ökad skaderisk när relativt otränade personer ger sig på alldeles för tuff träning. Det är viktigt att lära känna sin kropps begränsningar och att alltid se till att teknik och utförande i övningarna går före tempo och intensitet. Här nedanför hittar du de tio högsta placeringarna i trendundersökningen, med föregående års placeringar inom parentes. Vilken typ av träning kommer du att satsa på 2018?

Topp 10 träningstrender 2018

1. (3) Högintensiv intervallträning (HIIT)

2. (6) Gruppträning i stora grupper

3. (1) Bärbar teknik (aktivitetsmätare, smarta klockor)

4. (2) Kroppsviktsträning

5. (5) Styrketräning

6. (4) Utbildad och erfaren gympersonal

7. (8) Yoga

8. (9) Personlig träning

9. (11) Träningsprogram för äldre

10. (12) Funktionell träning

Du hittar hela topp 20 samt mer detaljerade beskrivningar i artikeln Worldwide survey of fitness trends for 2018.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind