Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Minsta möjliga insats med största möjliga resultat – visst låter det bra! Och faktum

Hälsa

Träningstipsen ALLA latmaskar behöver läsa för att hitta sin hållbara träningrutin

Minsta möjliga insats med största möjliga resultat – visst låter det bra! Och faktum är att du varken behöver överge Netflix, familjen eller sluta träffa dina vänner för att hinna med träningen. Det gäller i stället att hitta ett upplägg som passar in i ditt liv på ett hållbart sätt. Här är träningstipsen för dig som egentligen varken vill eller hinner träna (men som vet att du måste för att må bra).  

latmaskar_trana_hemma_815Foto: REX

Att röra på sig så att musklerna måste ta i lite extra och pulsen öka så att du blir svettig – det är något alla friska kroppar behöver och mår bra av. Om du inte tränar regelbundet så kan vi med säkerhet lova att du kommer uppleva en rad positiva effekter när du väl börjar. Men även om du är fast besluten om att någon form av träning bör få ta plats i ditt vardagsschema så kan det kännas svårt att hitta ett träningsupplägg du klarar att hålla fast vid under längre perioder. Vi är många som någon gång hoppat på det där stenhårda programmet, som var supermotiverande första veckan, men som redan vecka två kändes helt orimligt tufft.

Att träna är ansträngande, men för att hålla dig hälsosam och frisk så måste du inte träna hårt varje dag för att uppnå resultat. Träningspassen behöver dessutom inte vara en hel timme, 15-20 minuter räcker gott och väl om du gör det regelbundet några gånger i veckan.

Att vardagsmotionera i form av promenader och undvika långa perioder av stillasittande är viktigt och något alla bör sträva efter dagligen. Men utöver detta ska du inte känna dig pressad att ha samma träningsrutin som din hurtiga kollega eller din kompis, som alltid har en ny tävling eller utmaning på gång. Du måste sätta dina träningsmål på egen hand, utifrån vad du vill och hoppas uppnå. Annars blir träningspassen i kalendern bara svåruppnåeliga måsten. För även om disciplin är en del i genomförandet av ett träningsschema, så bör det inte vara den största anledningen till varför du gör dina återkommande gymbesök. Här är tre punkter och tankesätt som hjälper dig på vägen till att hitta träningen som passar dig och dina behov:

1. Fråga dig själv: Vad vill du få ut av träningen?

Börja med att analysera dina behov, vad du kan tänkas gilla och vad du vill få för resultat – hoppa inte bara på första bästa träningsform (trots att din kollega tjatar om att ni ska göra Klassikern tillsammans). Med ett tydligt grundrecept är det lättare att hålla sig på rätt kurs framåt. Fundera ut ett långsiktigt mål och flera mindre delmål på vägen. Skriv ner dina tankar och sätt upp dem så att du hela tiden påminns om varför du vill träna. Och om du inte har något lopp, ett viktmål eller annan tydlig målsättning så är det övergripande ”att må bra” ett superbra, om än väldigt stort, mål. Spalta ner vad ”må bra” betyder för dig och det kommer bli lättare att jobba mot att uppnå just detta.

Du måste sätta dina träningsmål på egen hand, utifrån vad du vill och hoppas uppnå. Annars blir träningspassen i kalendern bara svåruppnåeliga måsten.

2. Fira de små vinsterna – de gör stor skillnad

Uppmärksamma och uppskatta de små vinsterna du gör mot ett mer hälsosamt och starkare jag. Det kan vara så enkelt som att du tog trappan upp till lägenheten, gick en promenad på lunchen, gjorde tjugo benböj vid kaffeapparaten eller hjälpte en vän att flytta. Tänk många bäckar små! Det är mycket bättre för hälsan att röra på sig lite och ofta än att köra något enstaka tufft träningspass i veckan om du sen bara sitter stilla resten av tiden.

3. Tänk positivt!

Ha inte grundinställningen att träningspassen måste vara tråkiga och enbart jobbiga. Med en negativ attityd är det svårt att känna något annat än missnöje. Leta i stället aktivt efter träningsformer som motiverar dig och som du märker hjälper dig på vägen till ett högre välbefinnande – då kommer det automatiskt att kännas mindre förfärligt att byta om till träningskläderna.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Chrystelle Eriksberger