Karriär

5 saker att undvika – om du vill uppfattas som professionell på jobbet

Om du vill uppfattas som professionell på jobbet finns det flera saker du bör tänka på att inte göra. Är du kanske den som alltid har det rörigaste skrivbordet eller kommer du sent lite för ofta? Kolla in våra punkter med saker du gör som får dig att framstå som oprofessionell.

Foto: Diletta Bonaiuti/REX

För att du ska kunna lyckas på jobbet krävs det att du uppfattas som professionell av både dina kollegor och din chef. Dock är det kanske inte alltid så att du vet om att saker du gör får dig att framstå som oprofessionell. Olika arbeten har ju olika regler men här listar vi fem saker du med säkerhet bör undvika, oavsett vad du jobbar med.

1. Du kollar din privata mobil

Det kan verka som en självklar sak att inte göra, men det finns ändå de som gör det. Att kolla sms, mail eller Instagram är något som hör till fritiden och något du inte ska göra på din betalda arbetstid. Du riskerar att framstå som nonchalant för att du förväntar dig få betalt för att kolla på vad din kompis åt till frukost. Spara mobil-tiden till lunchen eller till efter du slutat för dagen.

2. Du skvallrar med kollegor 

Skvaller kan ibland vara svårt att undgå, oavsett om det är i fikarummet eller under arbetstid. Det kan kanske kännas svårt att göra någonting åt det faktum att andra skvallrar, men gör ett aktivt val att själv inte delta i det. Tycker du att det är svårt att säga till de som skvallrar bör du gå därifrån, att lyssna på andra som skvallrar gör dig fortfarande delaktig. Genom att ta avstånd från det negativa snacket visar du dessutom för andra kollegor att du går att lita på.

3. Du har världshistoriens mest röriga arbetsplats

Är du en sådan person som lyckas få det att se ut som att en tornado dragit in vart än du suttit och jobbat? Kanske plockar till och med dina kollegor undan efter dig? I sådana fall är det dags att ta ned “Din mamma jobbar inte här-lappen” i personalköket och se till att sätta upp den vid din arbetsplats. Även om du upplever att du har ordning i ditt kaos så är risken stor att du ser ut att inte ha koll på ditt arbete.

4. Du beter dig som att du hade flex-tid (fast du inte har det)

Om du ständigt kommer sent till jobbet, även om det “bara är några minuter”, så får det dig att framstå som oprofessionell. Det visar att du inte värderar din arbetstid, som du faktiskt har betalt för. Är det dessutom så att dina kollegor är beroende av att du är på plats en bestämd tid, kan det göra dem frustrerade att hela tiden få vänta. Se därför alltid till att du utgår från att vara på plats tio minuter innan du egentligen ska och var nitisk med den regeln.

5. Du kommer ständigt med ursäkter

Om du är en person som alltid har en ursäkt för att du kom in sent eller missade en deadline – då kan det vara bra att fundera över varför det är så. Kommer du sent för att du inte riktigt planerar ordentligt? Missar du en deadline av samma orsak? Oavsett vad som är problemet som orsakar detta bör du prioritera att försöka att lösa det så snart som möjligt, så att du inte har någon anledning att ursäkta dig.

Känner du att någon eller flera av dessa punkter stämmer in på dig och hur du är på jobbet? Då vet du vad du har att jobba med, för att i fortsättningen kunna undvika att uppfattas som oprofessionell. Vi tror på dig!

Inspiration från: The Every Girl

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!