Karriär

9 anledningar till varför de bästa medarbetarna säger upp sig – så kan du som chef förändra det

På Linkedin listar managementgurun Donn Carr nio orsaker till varför duktiga medarbetare säger upp sig. Om du som chef känner igen dig i punkterna på listan är det dags att tänka till och göra förändringar på arbetsplatsen. 

Foto: Instagram @lissyrodddyy/@fusunlinder

Foto: Instagram @negin_mirsalehi@shortstoriesandskirts

Donn Carr är grundare till Carr Management Group, som arbetar mot detaljhandel och shoppingcenter. I sitt arbete undervisar han ledningsgrupper om kundservice och företags- och ledarskapsutveckling sedan 27 år tillbaka.

Donn Carrs mantra är “människor jobbar för människor – inte för företag”. På Linkedin skriver han en lista över anledningar till varför bra medarbetare väljer att sluta från sina arbetsplatser. Om några av Donn Carrs punkter stämmer in på er ledning är det dags att göra förändringar och tänka över ledarskapet.

9 anledningar till varför de bästa medarbetarna slutar

1. Överarbetad personal

Talangfulla medarbetare älskar att bidra och arbeta mycket, men om du planerar att kräva ännu mer är det viktigt att också utöka deras ansvarsområde och status. De kommer inte stanna kvar om de kvävs på jobbet.

2. Medarbetarna får ingen uppmärksamhet eller belöning för sitt arbete

Underskatta aldrig kraften av en klapp på ryggen, ett tack eller en kommentar om att personen har gjort ett bra jobb. Det gäller även för de självgående och toppresterande eftersom det är enkelt att ta deras prestationer för givet, vilket du inte ska göra.

3. Fel personer anställs och uppmärksammas

Hårt arbetande medarbetare vill jobba med likasinnade på alla nivåer. Att befordra fel person är ett stort misstag. När en person som glider på en räkmacka prioriteras framför någon som jobbar ihjäl sig är det en förolämpning mot alla bra arbetare.

4. Arbetsgivaren bryr sig inte om sina anställda

Mer än hälften av alla som väljer att sluta på sina jobb gör det på grund av relationen till sin chef, enligt Donn Carr. Företag med chefer som inte bryr sig om sina anställda har ofta en hög personalomsättning.

5. Arbetsgivaren misslyckas med att utveckla personalen

Duktiga medarbetare känner ett behov av att förbättra och utveckla sina kunskaper och det är upp till cheferna att ge personalen dessa möjligheter. Som chef är det ditt ansvar att utmana och uppmuntra dina medarbetare. Utan utvecklingsmöjligheter kommer den duktiga arbetaren att bli uttråkad och se sig om efter ett annat jobb.

6. Arbetarna hindras att vara kreativa 

Duktiga arbetare har en förmåga att förbättra allt de tar sig för och är stolta över det de skapar. Om möjligheten att förändra och förbättra tas bort kommer dessa personer börja avsky sitt jobb. Begränsa inte medarbetarnas behov att skapa.

7. Personalen får ingen intellektuell utmaning

En bra chef uppmanar sina anställda till att klara av saker som först kan verka otänkbara. Rätt mål och inspiration gör att medarbetaren vågar ta sig utanför sin komfortzon.

8. Arbetsgivaren sköter inte sina åtaganden

Integritet och ärlighet är två egenskaper som varje medarbetare förväntar sig av sina chefer. Det ska inte bara vara prat om du säger att du ska göra någonting. Att du håller ditt ord och dina åtaganden säger mycket om dig som ledare och får personalen att lita på dig.

9. Arbetsgivaren låter inte personalen behålla sina passioner

Duktiga medarbetare är passionerade och behöver arbetsgivare som kan ge dem utmaningar som möter passionen. Det krävs att du som chef lyssnar på och observerar dina medarbetare för att ta reda på vad som gör dem passionerade.

Källa: Linkedin/Donn Carr

Foto: Instagram @lissyrodddyy/@fusunlinder

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!