Karriär

PR-rådgivaren om att nio till fem-jobbet dödar kreativiteten

Tack vare årtiondets digitala förändringar kan man ta med sig “arbetsplatsen” hem eller var man vill. I ett blogginlägg reagerar PR-rådgivaren Johanna Lindskog Lindell på chefer som ifrågasätter personer som arbetar på en annan plats än på kontoret.

Foto: Unsplash
Källa: Resumé/Johanna Lindskog Lindell

“Marknadsavdelningar och byråer är inte 9-17 jobb, den formen för arbetstid har snart 100 år på nacken, från en tid då industrin stod för merparten av jobben.” skriver Johanna Lindskog Lindell i ett blogginlägg för Resumé. Hon arbetar själv som PR-rådgivare på företaget Publik och i inlägget reagerar hon på chefer i kommunikationsbranschen som inte tillåter att medarbetare jobbar hemifrån.

Johanna skriver att hon och en person hade en intressant diskussion om flexibla arbetstider. Efter att personen arbetat hemma hade hen fått ett mejl från sin chef som ifrågasatte om personen hade arbetat heltid de dagarna hen jobbat hemifrån. “Så vad handlar det om från chefens sida? Kontrollbehov, härskarteknik eller rent av osäkerhet? En sak är säker, ett sådant ifrågasättande dödar kreativitet.” skriver Johanna i inlägget.

I texten delar Johanna med sig av sina tankar och åsikter om varför det är viktigt med flexibel arbetstid i kommunikationsbranschen. Den digitala utvecklingen har bidragit till en förändring för branschen och man behöver inte längre befinna sig på kontoret, skriver hon. Att anpassa arbetstiderna efter medarbetarnas och kundernas förutsättningar ser hon som nyckeln som öppnar upp för större möjligheter. Johanna menar också att flexibilitet höjer nöjdheten och kreativiteten hos de anställda. “Flexibla arbetsformer skapar flexibla medarbetare.” skriver hon.

Inlägget har i skrivande stund fått 579 gilla-markeringar och 86 delningar på Facebook. I kommentarsfälten finns främst instämmande kommentarer men också motargument. ‘Precis, Min metod som byråchef är och har alltid varit “frihet under ansvar”‘ skriver en person på Facebook. I en längre kommentar på Resumés hemsida skriver en annan person bland annat: “Om ett företag (dvs alla anställda) inte har några synpunkter på var man befinner sig, så kan ju alla lika gärna starta eget bolag och göra samma jobb.”

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!