Nöje

6 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Har du lätt att hamna i jobbsituationer där du bara rättar dig efter alla andras viljor – och inte får saker gjorda för att du har fullt sjå att ursäkta dig åt höger och vänster?

Foto: The Devils Wear Prada

Då är det hög tid att du börjar stå upp för dig själv! Om du inte själv respekterar din arbetstid och dina arbetsuppgifter så kommer inte andra att göra det heller. Ett bra område att börja med är dina mejlkonversationer. Var tydlig och trevlig men be inte om ursäkt för att du gör ditt jobb (och för att du har koll på det du gör – för det har du, glöm inte det!). Här listar vi sex fraser som du genast ska förbjuda från utkorgen.

1. “Ursäkta, men jag…”
Nej, du är inte ledsen! Du måste sluta be om ursäkt för att du vill att en kollega (eller någon annan person) ska göra en viss uppgift, speciellt om det är en del av deras jobb. Du ska såklart vara trevlig och tydlig, men be inte om ursäkt!

2. “Det här kanske är en dum fråga men…”
Precis som de sa i skolan, det finns inga dumma frågor. Okej, ibland kanske det gör det, men fråga ändå!

3. “Jag kan ha fel men…”
Förminska inte kraften i det du har att säga, innan du ens har sagt det.

4. “Låter det här vettigt?”
Ifrågasätt inte dig själv utan lita på att det du säger är begripligt.

5. “Jag förstår om du inte kan…”
Hmm… Det är kanske bättre att vänta tills den tillfrågade personen själv säger om hen kan eller inte – innan du ger dem en öppning att tacka nej.

6. “Jag finns tillgänglig när som helst.”
FEL! Och även om det är så (vilket det antagligen inte är) så får du det att verka som om den andra personen har hela makten över er jobbrelation. Möte klockan 17.30 på fredag? Ja, du skrev ju faktiskt när som helst…

Läs också: 8 saker du gör på jobbet som driver dina kollegor till vansinne

Följ MetroMode.se på Facebook – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Källa: Vogue.com

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!