Nöje

Exklusiv intervju från cockpit om livet som pilot

Har du någonsin undrat hur en arbetsdag uppe i luften kan se ut? Vi har hängt med piloterna David Påhlman och Matteus Szopa på Norwegian under ett arbetspass uppe bland molnen för att prata om hur det är att jobba som pilot.

Foto: Ashim Silva/Unsplash & Malin Wasström

Det är tidig morgon när vi kliver på planet som ska ta oss till Helsingfors klockan 06:40. Piloterna har redan haft ett möte med resterande kabinpersonal, vilket alltid görs en timme innan avgång. Där räknar de ut väder, vind och hur mycket bränsle som behövs. De hittar också en alternativ resväg om något oväntat skulle ske längs rutten.

Jag slår mig ner inne i cockpiten, på en tredje utfälld flygstol, tillsammans med piloterna David Påhlman och Matteus Szopa. En typisk vintermorgon med mörker gör sig påmind utanför fönstret. Piloterna förbereder sig inför flygningen och i mina öron låter det som rent “pilot-språk” när de går igenom checklistorna som alltid görs innan planet får lyfta. En av piloterna har precis kontrollerat planet utifrån för att se att allt är sin ordning. Under tiden har de kontakt med “marken” – de som jobbar runt omkring planet och som ser till att vi snart får lämna Stockholm och bege oss upp mot molnen.

– Är du redo, frågar kaptenen David Påhlman.

Jag nickar och tänker inombords att jag är mer än redo att få iaktta en flygning från första parkett.

pilotliv-cockpit

Ett yrke med variation som bjuder på vackra vyer

När planet är på väg att lyfta inviger piloterna en “moment of silence” och sakta men säkert ser jag hur vi lämnar marken. Vi beger oss rakt in i en dimma av mörka moln och flyger upp mot himlen – piloternas dagliga arbetsplats.

När stunden av tystnad är över och säkerhetsskylten för passagerarna bakom oss släcks, börjar vi prata om vad de gillar mest inom yrket. Bägge är överens om att det är variationen. Variationen i att få flyga olika tider, ta del av olika landskap och att få ha världens bästa utsikt på jobbet. David Påhlman gillar att flyga över Alperna i Genève medan Matteus Szopa tycker om vyerna inrikes. De som vill arbeta inom flyget måste visserligen vänja sig vid tidiga morgnar och sena nätter, men båda är överens om att det ändå är värt det.

– Det är ett väldigt speciellt yrke, väldigt kul och omväxlande men också tidiga morgnar och mycket tid borta. Men vi får nästan alltid ha sol på jobbet, så det är helt underbart också, säger David Påhlman.

När vi befinner oss uppe i luften, med autopiloten påslagen, börjar himlen skifta i olika färger. Det slår mig att jag får ta del av en soluppgång från cockpit och avundas att det bara är en helt vanlig dag på jobbet för piloterna. Något vi alla tre tycks ha gemensamt är att vi beundrar vyn som erbjuds mitt framför våra ögon och Matteus Szopa tar en sipp från morgonkaffet.

– Inte så dumt kontor va, säger David Påhlman.

Han förväntar sig knappast ett negativt svar tillbaka, för helt ärligt, vem skulle inte vilja ha ett kontor som bjuder på solens upp- och nedgång?

cockpit-under-flygning

Tid borta – det gäller att planera

Vi pratar vidare om hur pass mycket de hinner uppleva av världen i sitt yrkesliv. Och visserligen får de ta del av många olika vyer och landskap, ena dagen kan de besöka ett land med 30 grader, medan de en annan dag kan befinna sig bland minusgrader. Men de hinner inte uppleva lika mycket av platserna, många flygningar är endast “fram och tillbaka”, som vår flygning idag.

Att få resa världen över låter underbart, men frågan många säkert ställer sig är hur man får ihop livet med vänner och familj när man ständigt är på resande fot. David Påhlman menar att det är mycket planering som ligger bakom och att man ofta planerar en månad i taget.

– Det är inte helt lätt ibland, vi jobbar ju helger och högtider och ibland är vi lediga mitt i veckan. Ibland är man borta i fem dagar, men sen också hemma i fyra hela dagar. Min fru jobbar också inom flyget så vi har förståelse för varandra. Det gäller att ha en förstående fru – eller man, säger David Påhlman och skrattar.

cockpit

Säkerhetstänk och självbevarelsedrift

Bakom den stängda dörren jobbar flygvärdinnorna som bland annat tar hand om passagerarna under flygningen. I vanliga fall är det där bak jag också brukar sitta och istället få se piloternas kontors-vy från de små fönstren vid sidan om flygstolen. Jag undrar om de någonsin tänker på alla människor som sitter där bakom och att de ansvarar för så många liv.

– Ja, det gör man, det tänker jag på väldigt ofta. Men det är så mycket säkerhetstänk hela tiden, vi gör så mycket som möjligt för att träna på oväntade situationer som förhoppningsvis aldrig dyker upp, svarar David.

Vad gäller säkerhetstänk rör det alla delar, allt från underhåll av flyg till träning för piloterna samt kabinpersonal. Situationer som det tränas inför kan vara hur de ska hantera en resenär som blir akut sjuk eller hur de ska göra om en brand skulle uppstå.

– Det är vi två här framme som har kontrollen och som är ansvariga för alla. Det är något man har med sig men kanske inte kan tänka på hela tiden, utan det är lättare att försöka koppla bort det. Man har ju ändå en självbevarelsedrift och nästan alla har familj eller barn.

När vi åter igen landat på marken i Stockholm är arbetsdagen över för David Påhlman, Matteus Szopa ska däremot fördriva några timmar på Arlanda innan han kliver på sitt nästa pass. Själv beger jag mig hemåt efter en arbetsdag uppe bland molnen.

cockpit-malin-alexia

Reportrarna Alexia Karanatsiou och Malin Wasström tillsammans med piloterna Matteus Szopa och David Påhlman.

 

Läs också: Exklusiv intervju med pilot från cockpit – tips för att bli av med din flygrädsla

Foto: Alexia Karanatsiou och Malin Wasström

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!