Nöje

Heidi Klum: ”Äntligen håller modebranschens ideal på att förändras”

Metro Mode har träffat supermodellen, programledaren och designern Heidi Klum för att prata jul, design och kroppsideal i modebranschen.
– På Project Runway hade vi modeller i olika storlekar och designerna började gråta.

Foto: Lidl

Vi träffar Heidi Klum i ett stort rosa hus en timme utanför Berlin, vi är här för att få ta del av supermodellens senaste projekt. En festkollektion tillsammans med tyska kedjan Lidl. En kollektion hon har skapat för kvinnor över hela världen, en kollektion för den verkliga livets kvinna.

– Det kan inte bli mer äkta än att designa för verkliga personer. Jag designar inte för supermodellerna som syns på catwalken i Paris, London och New York. Det finns ingen som kan eller har tillfälle att bära den typen av kläder. De flesta klädmärken som visar sina kläder i Paris, London och New York är så dyra och exklusiva att det är svårt att använda till vardags. Nu designar jag för äkta människor och situationer, säger hon.

Att designa för alla typer av kvinnor har varit viktigt för Heidi när hon skapat den här kollektionen. Hon har använt sin omgivning som inspiration och kvinnorna hon har sett på hennes resor över hela världen. Kvinnor i olika storlekar med olika stilar och personligheter.

– Jag försöker tänka på alla och jag vill göra alla nöjda. Jag vet att jag inte bara ska klä mig själv. Det finns så många olika kvinnor och alla ser så olika ut. Alla kommer i olika storlekar och former, några är kurviga och några inte.

Hon berättar att den senaste tiden har klimatet i modebranschen förändrats. Under hela hennes karriär som modell har kroppsidealen sett likadana ut. Att den kurviga modellen Ashley Graham skulle pryda omslaget för amerikanska Vogue skulle vara helt otänkbart för bara några år sedan. Alla har dock inte varit lika positiva till den här förändringen berättar hon, som deltagarna i årets Project Runway.

– Den här säsongen hade vi för första gången modeller av alla storlekar och mina designers började gråta, de hatade det. Då sa jag till dem, vill du bli en riktig designer måste du kunna klä varje kvinna och alla kvinnor har inte modellkroppar.

Design har alltid varit någonting som legat Heidi varmt om hjärtat, om det inte var för att hon vann en modelltävling hade hon pluggat design i Düsseldorf.

– Jag har alltid älskat att designa, jag fick lägga mina planer på att bli modedesigner på hyllan när jag började min modellkarriär. Nu, flera år senare får jag äntligen göra det jag alltid velat göra. Jag har designat för flera olika märken så som Birkenstock och New Balance men detta är det största designsamarbetet jag gjort.

När Heidi började jobba tillsammans med Lidl för att ta fram den här kollektionen var det viktigt för henne att skapa fina kvalitetsplagg som alla kan ha råd med.

– Alla kvinnor borde ha råd med mode, det borde inte bara för kvinnor som har tillräckligt med pengar i sina plånböcker. Det borde vara till för alla.

Den senaste kollektionen har fokus på festligheterna kring jul och nyår och supermodellen tycker att det är roligt att klä upp sig. Att ibland lägga lite extra uppmärksamhet till våra kläder, speciellt under jul.

– När vi alla sitter vid middagsbordet varje kväll och ser helt vardagliga ut varje kväll är det kul att få klä upp sig lite extra.

Julen är alldeles runt hörnet och när en lanserar en julkollektion ville vi såklart även höra hur supermodellen firar sin jul. Heidi är född i Tyskland men har de senaste åren bott i Los Angeles och julen firar hon enligt sina tyska traditioner, med hennes mammas tyska matlagning och julklappsutdelning den 24 december.

– När vi går upp den 24 december har alla på röda pyjamasar och tomteluvor och vi öppnar våra julklappar och sen börjar jag laga mat. Sen klär vi alla upp oss och vi äter middag tillsammans.

Kollektionen kommer att finnas på utvalda Lidl-butiker från och med 4 december till och med 10 december, så det gäller att passa på.

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!