Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Creative

Rockfoto-Emma: ”Drömmen vore att följa med Beyoncé på turné som hennes officiella fotograf”

bild1Emma Svensson är en av Sveriges mest anlitade fotografer. För drygt tio år sedan startade hon Sveriges allra första bildbyrå för konsertfotografi och idag driver hon företaget Rockfoto med sju anställda, anordnar fotoresor, har flera utställningar i ryggen och fotograferar regelbundet för Elle – bland annat. Klart vi är nyfikna på Emma!
 
bild2
Hej Emma! Vad är dina tre bästa tips för någon som vill lyckas med sitt fotografi?
Jag tror att man behöver ett långsiktigt engagemang och driv för att lyckas som fotograf. Det är en tuff bransch och det är en ständig kamp. Det tog mig tio år innan jag kunde ta ut en fast månadslön. Jag behöver slita varje dag för att fortsätta kunna göra det. Jag kanske inte var den största fototalangen när jag började fotografera men min uthållighet, passion och drivkraft har gjort att jag ändå kan leva på detta.
 
Man behöver också mycket erfarenhet. Ju mer tid man lägger på att fotografera, utbilda sig, utvecklas, analysera bilder, bildbehandling och så vidare desto säkrare och tryggare blir man som fotograf. Och det är ganska skönt när man kommit förbi nervositeten, slumpen och vet att man kan hantera alla olika situationer och jobb man utsätts för. Bara att ständigt ha ett projekt är ett jättebra sätt att alltid hålla igång sitt fotograferande. Det kan vara så enkelt som att ha ett Instagramkonto med sina bilder.
 
Sedan skulle jag också säga att man behöver synas, bli rekommenderad och jobba på sin marknadsföring för att kunna få jobb. De flesta som anlitar en fotograf anlitar någon de känner till/vet om/blivit rekommenderad och syns du inte så finns du inte. Var kreativ och se till att din portfolio ständigt är uppdaterad. Gör portfoliojobb, projekt, utställningar m.m. för att dels utmana dig själv så du utvecklas men också för att det gör att du syns som fotograf.
 
bild3
Du är öppen med att du tycker att fotobranschen är ojämställd och att det är något du aktivt vill motverka. Vad är dina strategier för det?
Genom att informera och belysa så andra också får upp ögonen för det. Ta debatten. På så sätt når den till de som sitter på makten att förändra något. I flera år har jag exempelvis både uppmärksammat jämställdheten på fotomässan och på agenturer i branschen. Två ställen där det borde vara självklart att det jobbas på jämställdhet i branschen. Men det är först senaste året – efter att jag kämpat med detta i årtal – som det verkligen gått upp för dem. Och nu har det också nått alla utställare och tillverkare, och jag har fått mail från marknadschefer på stora fotoföretag som vill bli bättre på jämställdhet.
 
Jag önskar min tid räckte till för att göra mer men jag hoppas att andra blir inspirerade och för kampen vidare. Och att fler blir medvetna och väljer att aktivt arbeta för en mer jämställd fotobransch.
 
bild4
Vad är det roligaste fotojobbet du gjort?
Åka till New York och plåta för H&M när de lanserat sina designsamarbeten med Alexander Wang och Balmain! Supermodeller, Hollywoodkändisar, påkostad visning, bra mat, kul efterfest, roliga artister som uppträder. Roligare än så får man inte på jobbet!
 
Vad är ditt stora drömjobb?
Följa med Beyoncé på turné som hennes officiella fotograf med fri access överallt. Eller Lady Gaga. Överlag gillar jag att plåta coola tjejer!
 
bild5
Om du fick önska, hur ser fotobranschen ut om fem år?
Mer jämställdhet och mer mångfald i vilka som syns på bilder och får göra fotojobb, bli publicerade och ställa ut. Sexistiska bilder är utrotade. Fotografer får bättre betalt för sina fotojobb, det finns mer resurser. Fler kvinnliga fotografer på agenturerna. Det finns en större förståelse för bild i samhället och överdriven retuschering är borta. Man får lära sig om visuell kommunikation och att kritiskt analysera bild redan i mellanstadiet så våra barn som växer upp förstår bildens makt och möjligheter men också vad som inte är på riktigt och hur bilder påverkar människor. Företag slutar ta fotografers bilder för att publicera i sina kanaler utan att fråga/betala för det så fotografer kan leva på sitt yrke. En hashtag betalar tyvärr inte ens räkningar… Och såklart: Fotografer stöttar varandra istället för att vara bittra konkurrenter.
 
Alla foton Emma Svensson

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!