Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Creative

Steg för steg – så här får du din drömpraktik

bild1
Creatives Linn Wiberg ger sina allra bästa tips för att få tag i en eftertraktad praktikplats i en kreativ bransch som till exempel reklam, mode eller journalistik.
 
1. Börja söka max 3 månader innan du kan börja.
Det är en extrem omsättning av praktikanter, kan du inte börja inom en snar framtid är du inte relevant för dem.
 
2. Ju kortare mejl desto bättre.
Skriv all viktig information i din portfolio och håll mejlen jättekorta! Mer slagkraftigt och lättare att ta till sig, då alla är upptagna och praktikanter sällan är prioritet.
 
3. Skicka något som står ut.
Något visuellt, en gif när du vinkar eller gör något kul med loggan eller deras intressen. Tänk på vad för roll du söker och se om du kan göra något kul med det? Illustratör, kanske illustrera något personligt? Obs! Försiktig med hur det kan tolkas.
 
4. Ha en portfolio.
Skaffa en portfolio där du bland annat har dina bästa projekt och en beskrivning om dig själv så du alltid kan länka till den. Då kan dina eventuella arbetsgivare gå in där och klicka sig runt i lugn och ro. Här kan du se min första portfolio.
 
5. Visa att du vill jobba just där och att det inte är ett massmejl.
Nämn tre saker du älskar som de gjort, varför du vill jobba just där och vad du vill lära dig. Det visar att du är genuin och har lagt ned tid. På samma sätt ska du vara tydlig med vad du vill ha ut av praktiken. Förväntningar är alltid knepiga, men om du är tydlig med vad du vill lära dig så blir det lättare för företaget att lägga upp din praktik.
 
6. Få fram vad du kan erbjuda dem.
För företagen vill tjäna på att ha dig där! Vad är du bäst på, hur är din personlighet och vad älskar du att göra? Har du inte några övriga skills än inom ditt område, tryck på annat du kan. Kanske du kan fota till deras hemsida, anordna teambuilding eller vara ansvarig för deras instagram?
 
7. Yrka på att mötas upp!
Skriv något i stil med ”Jag skulle gärna komma förbi er studio för en kopp kaffe och prata lite mer om vad ni gör och hur ni arbetar på XX, då kan jag också berätta lite om vem jag är. Hur ser fredag ut? Eller nästa vecka?” Föreslå en tid, då har de svårare att säga nej. Föreslå inte en intervju utan ett avslappnat samtal, helt utan obligationer, där du får svar på dina frågor.
 
8. Följ upp flera gånger!
Viktiga personer på företag har ofta alldeles för lite tid och får massor av mejl, så de kan glömma bort att svara även om du är intressant för rollen. Har du inte hört något på ett tag så hör av dig, skriv ett mejl eller ännu hellre punkt nummer 9.
 
9. Ring!
Alltid mycket svårare att tacka nej till någon som ringer än som skickar ett mejl. För så fort du ringer och de hör din röst blir du en människa för dem. Jag har fått flera intervjuer genom att fråga om att ses över en kaffe och höra mer om hur du jobbar som x. Linkedin är rätt sämst men något som är bra är att du kan se alla gemensamma vänners vänner. Om jag har en vän som känner någon på företaget jag vill till brukar jag be dem sätta ihop oss och det fungerar super.
 
10. Underlätta för företaget.
Det gör ingenting att du inte är i staden du vill jobba i, men underlätta för företaget genom att föreslå att ha ett samtal via Skype eller Facetime. Har fungerat för mig alla gånger.
 
11. När du är där, fråga massor! 
Det visar på intresse och att du är påläst. Fråga vad de söker, vad de tror skulle vara dina största utmaningar eller om du inte får jobbet – fråga varför och om de har några råd. Feedback är alltid bra, för folk kommer att tacka nej eller ha förutfattade meningar. Ju tidigare du vet vad de är, desto lättare är det att bemöta eller ändra det till nästa gång.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!