Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

10 saker som hjälper dig att förebygga stress och utbrändhet

Utmattningssyndrom ökar lavinartat i landet och i dag är vi mer sjukskrivna än någonsin. Det är därför hög tid att börja stressa ner, ta ett djupt andetag och aktivt börja jobba för att förebygga negativ stress som på sikt kan leda till utmattning. 

forebygg-utbrandhet

Vi har tidigare skrivit om 8 varningssignaler på att du håller på att gå in i väggen. Här tipsar vi om tio saker du kan göra för att aktivt förebygga utbrändhet.
 
1. Sluta sträva efter ”perfektion”

De flesta som går in i väggen är högpresterande personer som ofta är mitt i karriären. Gemensamt handlar det ofta om ambitiösa ”perfektionister” som tar på sig för mycket ansvar på jobbet – och hemma. Den här punkten är först i listan av en orsak, det är nämligen livsviktigt att sluta sträva efter perfektion och börja nöja sig med ”bra nog”!
 
2. Strukturera om din vardag

Vill du få mer energi på vardagen och på jobbet kan det vara bra att bryta gamla mönster och strukturera om din dag. Ta dig lite tid och klura ut vilka arbetsuppgifter du tycker är roligast och som ger dig mest energi.

Därefter planerar du in när du ska utföra dessa för att hålla den positiva energin jämn under arbetsdagen. Ett förslag är att börja morgonen med en uppgift som du gillar och tycker är kul för att få en bra start på dagen.
 
3. Sätt upp hälsosamma och realistiska mål

Att känna hopplöshet är vanligt när du är eller börjar bli utmattad. Nu behöver du handfasta mål. Realistiska (och hälsosamma) sådana kan vara dagliga promenader till och från jobbet eller ett löfte att du inte ska fortsätta jobba över – varje gång chefen frågar utan börja våga säga nej. Belöna dig själv när du fullföljt ditt mål.
 
4. Planera in daglig motion

Det är ingen slump att läkare ordinerar motion och promenader till personer som blivit utmattade. En promenad på minst 15 minuter om dagen kommer nämligen med en rad hälsofördelar. Professor Mai-Lis Hellénius säger att en kvarts promenad om dagen under lunchen räcker till Expressen. 

En långsam promenad på 15 minuter efter lunchen ger en mätbar effekt. ­Motionen sänker blodsockret och minskar insulinpåslaget vilket är bra för hälsan och främjar viktminskning.
 
5. Skapa utrymme för egentid

Försök hitta tillbaka till gnistan genom att investera tid – i dig själv. Det kan vara allt ifrån att planera in ett par timmar i veckan för att läsa en bok, måla en tavla eller ta en skön joggingrunda i skogen.
 
6. Prioritera din sömn 

Det kan vara lättare sagt än gjort men faktum är att sömnen har stor betydelse för din generella hälsa då sömnbrist kan resultera i sämre humör, nedsatt immunförsvar och andra otrevligheter. Här listar vi 7 tecken på att du sover för lite.
 
7. Se över din kost

Din kropp och hjärna är i stort behov av energirik kost i form av bra mat för att orka och fungera i vardagen. Försök skapa en medvetenhet kring din kost och ta aktiva val för att ge din kropp det den behöver.
 
8. Skapa återhämtningsritualer 
Planera in små pauser med återhämtning varje dag. Det kan handla om ett par minuter i timmen då du ställer dig upp från kontorsstolen och fokuserar på din andning eller går ut och tar en nypa frisk luft.
 
9. Gör en förändring

Känner du dig oinspirerad, trött och less i stort sett varje dag på ditt jobb? Då kan det vara hög tid för en förändring. Ett tips kan vara att testa att omstrukturera din vardag först (punkt 2) men hjälper inte det så kan du vara i behov av att helt enkelt söka dig bort och göra något annat.
 
10. Sök professionell hjälp

Var inte rädd att söka hjälp för att må bättre! Det spelar ingen roll om det handlar om samtal med en kurator, psykolog eller en läkare.

”Känner man sig bara stressad kan bland annat motion hjälpa men har det utvecklats till utmattningssyndrom kan man oftast inte tänka klart eller fokusera. Därför kan det vara svårt att ta sig ur situationen på egen hand,” säger stressforskaren Lilian Wiegner till Vårdguiden.
 

Källa:Va.se & Vårdguiden.
Foto: unsplasch

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!