Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

10 tecken som visar att du sover på tok för lite

Nej, det är inte hela världen att sova för lite då och då. Det är fullt normalt och något vi alla gör. Att sova för lite under längre perioder är däremot inte alls bra då det kan resultera i en rad otrevligheter… Här listar vi sju tecken på att du sover på tok för lite!

tecken-pa-att-du-sover-for-lite

1. Ditt humör är upp och ner 

När du lider av sömnbrist svarar kroppen med att bli slöare och knoppen med att bli känsligare. Känner du ibland att du överreagerar på vardagliga saker? Det kan bero på att du behöver mer sömn…
 
2. Din hy är dålig 

Under natten behöver huden tid att reparera skadade celler. Sömnbrist kan även påverka den hormonella balansen samt kollagenproduktionen negativt. Något som både kan ge acne och rynkor.
 
3. Du är hungrigare än vanligt

Kroppen behöver nattens vila för att ladda upp med ny energi. Går du miste om den så försöker kroppen istället utvinna energin från mat vilket resulterar i att produktionen av det aptitstimulerande hormonet ghrelin ökar. Det kan ge ökat sötsug!
 
4. Du märker att du lägger på dig lättare

Om du sover för lite under en längre tid får kroppen inte chans till återhämtning. Det kan i sin tur leda till att nivåerna av mättnadshormonet leptin rubbas. Du känner dig därför hungrigare vilket ökar risken för att överäta. Ämnesomsättningen kan också störas och påverka vikten.
 
5. Du känner dig som “i en bubbla”

För lite sömn kan påverka hjärnans kognitiva processer, dvs vårt “tänkande” negativt. Reaktionsförmågan försämras och det tar längre tid att lösa en uppgift. Du glömmer saker och känner dig som i en bubbla.
 
6. Du är ofta sjuk

Dålig sömn under en längre tid försvagar immunförsvaret och gör oss mer mottaglig för infektioner. På sikt kan det öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt orsaka depression visar studier.
 
7. Du glömmer saker – hela tiden

Att du glömmer saker för jämnan har blivit en del av din vardag men det gör inte saken bättre. Det kan dessutom få riktigt tråkiga konsekvenser på sikt. “Hjärnan kan återhämta sig efter en natts sömnbrist, men långvariga sömnproblem innebär att vi förlorar hjärnceller och ökar risken för demenssjukdomar som Alzheimer.” berättar Christian Benedict som är forskare vid institutionen för neurovetenskap på Uppsala universitet för Göteborgsposten.
 
Källa: Health.com 

Foto: REX Features

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!