Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

4 tips på hur du blir pigg och får mer energi med en powernap

Ibland är en eftermiddagslur det enda rätta för att du ska orka igenom resten av dagen. Men powernaps är en riktig konst! Hur många gånger har vi inte vaknat upp efter tjugo minuter, tusen gånger tröttare än innan? Här är knepen som gör dig till ett återhämtningsproffs!

 

powernap_tips

 

Så genomför du den perfekta tuppluren:

 

Släck inte
Tänk på att hålla persiennerna öppna så att du får in lite dagsljus, det är mycket enklare att vakna till igen efter din powernap när rummet inte är kolsvart. Och kom ihåg att sätta telefonen i flygplansläge så att du håller omvärlden utanför en stund!

 

En snabbis!

Det räcker gott och väl med 10 minuters vila för att du ska känna dig piggare och tänka klarare. Just 10 minuter är den optimala tupplurslängden, åtminstone enligt en australiensisk studie publicerad i tidskriften Sleep. Där kunde man se att deltagarna direkt efter en 10 minuters powernap kände sig piggare, mer energifulla och presterade bättre mentalt, jämfört med om de sov 5, 20 eller 30 minuter. Vissa av dessa förbättringar höll i sig i mer än 2,5 timmar.

 

Koffein-tricket

Att dricka en kopp kaffe innan du vill sova kanske låter märkligt, men lyssna här: “koffein-tricket” är faktiskt smartare än man först kan tro! Det tar ungefär en halvtimme för koffein att kicka in. Så om du dricker en kopp precis innan du lägger dig och sätter alarmet på 20 minuter så kommer du att vakna upp lite mer energifull – med en koffein-boost i kroppen.

 

Undvik djupsömnen

Att få en hel timmes powernap kan kännas helt magiskt när du lägger dig – men inte lika härligt när du vaknar och känner dig tröttare än någonsin. Testa sömnappen Pzizz som håller dig borta från djupsömnen. Du väljer hur lång tupplur du ska ta, sätter i hörlurarna och lyssnar på de meditativa tonerna som anpassar sig efter tidslängden du har ställt in. Först glider du in i ett avslappnat tillstånd, för att sedan gradvis vakna igen tills din powernap är över. Men även om du har en hel timme så är det sällan du faktiskt behöver så lång tid. Runt 10-30 minuter kommer att ge tillräckligt med återhämtning om det endast är en liten energikick du behöver. Men! Det finns även studier som förespråkar längre powernaps, och vi håller med om att en hel timmes eftermiddagssömn ibland kan göra susen.
somnapp

Foto: Unsplash & Pzizz
Källa: PureWow.com

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!