Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

6 anledningar till att du borde äta kålrabbi varje dag

kalrabbi-varfor-ata-nyttigt-halsofordelar-

Den spås bli nästa stora hälsotrend och ta över kronan från grönkålen. Vi listar 6 anledningar till att kålrabbin är kålen du ska ha koll på i år.
 
Hälsotrenderna tycks avlösa varandra och den ena märkliga frukten efter den andra dyker upp i våra matbuktiker. Ingen har väl missat att grönkålen fick sitt stora genombrott för några år sedan? Den gick från att vara en doldis till att finnas i allt. Nu är det dags för nästa kåldoldis att göra samma resa. I alla fall om man får tro Hollywoods hälsogurus och de brukar ju ha rätt. Låt oss presentera kålrabbin. En knölig kål som har ett saftigt fruktkött och smakar lite likt broccolistammen, men är mildare. Varför ska vi då börja äta ytterligare en kål?
 
1. Bra för immunförsvaret
100 gram Kålrabbi innehåller 77 procent av vårt dagliga behov av C-vitamin, och vi vet ju att C-vitamin håller förkylningen på avstånd. Kålrabbin innehåller dessutom mer C-vitamin än apelsin, frukten som ständigt förknippas med C-vitamin. Apelsin innehåller 53 mg på 100 gram men kålrabbi innehåller 62 mg på 100 gram.
 
2. Stärker dina ben
När vi blir äldre blir våra ben svagare och går lättare av. Därför är det viktigt att vi får i oss livsmedel som stärker våra ben och håller dem friska. Kålrabbi är ett perfekt exempel på ett livsmedel som får vårt skelett att jubla. Den innehåller mycket kalcium, fosfor och magnesium – alla bra mineraler som krävs för att få ett starkt skelett.
 
3. Sänker blodtrycket
Den härliga knölen är superbra för att hålla blodtrycket på en bra nivå. Den innehåller nämligen höga nivåer av Kalium som gör att blodtrycket sjunker.
 
4. Bra för matsmältningen
Har du matsmältningsbesvär kan kålrabbin vara något för dig. Den innehåller nämligen kostfibrer som kan förbättra din matsmältning, kan göra så att du inte är förstoppad och att dina kramper och uppblåsthet minskar.
 
5. Är toppen för dina muskler
Som vi nämnde tidigare så innehåller kålrabbi mycket kalium, vilket är superbra för dina muskler. Kalium behövs för att dina muskler ska fungera som de ska och hålla sig starka och friska.
 
6. Den gör dig mätt
Pågrund av höga fiberinnehållet mättar den bra och är ett bra substitut till kolhydrater. Skär den i strimlor och rosta dem i ugnen. Blir som supergoda pommes frites.
 
Källa: Organic facts/livsmedelsverket

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!