Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

7 enkla vanor som får dig att bli mer hälsosam

Det krävs egentligen inte så mycket för att få dig att må bättre och bli lite mer hälsosammare. Det enda du behöver är att skaffa dig några goda vanor, som att till exempel ställa dig upp ibland eller läsa mera böcker.
 
vanor-halsosam-halsa-nyttig-goda-vanor-puffFoto: Unsplash

1. Ät protein till frukost
Genom att byta ut kolhydraterna mot protein i din frukost håller du dig mätt längre. Studier har visat att kvinnor som åt protein till frukost hade bättre koll på sin hunger och smååt mindre. Så byt ut din havregrynsgröt mot en omelett eller testa att vispa ner ett ägg i gröten.
 
2. Ställ dig upp några minuter per dag
En studie från University of Chester visade att deltagarna som stod upp i ungefär 3 timmar per dag ökade hjärtfrekvensen i genomsnitt med tio slag per minut. Den ökade hjärtfrekvensen gjorde att de brände 0,7 kalorier mer per minut.
 
3. Drick till varje måltid
Drick minst ett glas vatten till varje måltid. Forskare från USA Army Research Institutet har kommit fram till att uttrokning är en vanlig orsak till trötthet och nedstämdhet hos kvinnor. Genom att dricka vatten under dagen håller du dig på ett gott humör, du kan koncentrera dig och även hålla huvudvärken borta.
 
4. Läsa skönlitterärt
Att läsa böcker är den ultimata sättet att koppla av och det räcker med sex minuter för att dina stressnivåer ska sjunka. Det är vad forskare vid University of Sussex kom fram till. Studien visade att stressnivåerna sjönk med 68 procent efter sex minuters läsning. Läs mer hälsofördelar med att läsa här>>
 
vanor-halsosam-halsa-nyttig-goda-vanor-puffFoto: Unsplash

5. Få i dig grönsaker med smoothie
Att göra en smoothie är ett gott och bra sätt att få i dig din dagliga dos av vitaminer och mineraler. När du dessutom gör en smoothie istället för att göra juice så behåller du alla fibrer som finns i frukten och grönsakerna. Addera protein och kalcium från grekisk yoghurt. Ha också i något nötsmör för att få i extra mycket mineraler i din smoothie.
 
6. Dra ner på skärmtiden
Studier har visat att vår sömn påverkas av skärmarna. Speciellt om du tittar på mobilen eller kör ett netflix-maraton innan läggdags. De blåa ljuset från våra skärmar lurar hjärnan att tro att det är dag. Du känner dig därför inte trött och din sömnkvalitet försämras.
 
7. Sov tjugo minuter längre
Vi vet alla att vi ska sova mellan sju till nio timmar per dag för att vi ska mår bra. Nu har National Sleep Foundation kommit fram till att kvinnor behöver ungefär tjugo minuter längre sömn än män. Så sov tjugo minuter längre varje dag och må lite bättre.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!