Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

9 enkla vanor alla lyckliga och hälsosamma kvinnor delar

Är du redo för en lite mer balanserad vardag? Följ de här enkla och rättframma tipsen för att skapa det där lyckliga och hälsosamma livet du alltid velat ha.
 
mindfulness
Läs också: 10 enkla tips som gör det mycket lättare att morgonträna >>
 
Nummer 1: Börja morgonen lugnt
Så lite som fem minuters meditation (sitt med slutna ögon och ta djupa andetag) gör stor skillnad för ditt humör och din energi. Om du kan, prioritera att äta en mättande frukost, sträcka ut kroppen några minuter och att ha en lugn resa till jobbet eller skolan varje dag.
 
Nummer 2: Rör på kroppen
Träning frigör glada endorfiner, boostar ditt immunförsvar, minskar stress och gör att du känner dig stark och självsäker i din kropp. Du behöver inte överdriva med timmeslånga intensivpass varje dag, men att dagligen röra på sig åtminstone 30 minuter (raska promenader räknas!) är en av de bästa medicinerna för kroppen och sinnet.
 
Läs också: Vägen till milen: Följ Metro Modes träningsprogram inför Tjejmilen 2016 >>
 
Nummer 3: Ät riktig mat
Processad skräpmat sätter inte bara kroppen utan även humöret i obalans. Basera dina måltider på rena och naturliga råvaror med mycket grönt. Se det som att grönsakerna ligger på tallriken för att din kropp vill äta dem, inte för att det är ett ont måste. Färgglada grödor är fullproppade med näringsämnen som gör att din kropp kan prestera på topp.
 
Läs också: Hälsoprofilernas veckomenyer med nyttiga och goda middagsrecept >>
 
Nummer 4: Drick vatten
När du känner dig trött och behöver en energiboost, sträck dig inte automatiskt efter kaffekoppen eller en sockrig dryck. Ofta är en dimmig, trött hjärna ett tecken på uttorkning och då är det vattenflaskan du behöver!
 
Nummer 5: Lyssna på din kropp
Lyckliga människor ser kroppen som en samarbetspartner istället för att motarbeta den. De lägger ner gaffeln när de är mätta, går på en yogaklass när de behöver stressa ner, och de dricker inte den där tredje (eller fjärde) drinken när de vet att det är en dålig idé. Din kropp har så mycket att säga, om du bara stannar upp ibland och lyssnar.
 
Nummer 6: Investera i din hälsa
Vänta inte tills du är så trött och håglös att du inte orkar ta tag i dig själv. Planera in och genomför dina tre gymbesök i veckan, gå på massage och boka regelbundet in dina läkarbesök.
 
Läs också: Gabrielle “Spirit Junkies” barnsligt enkla sätt att minska stress och oro >>
Nummer 7: Kom ihåg att vara tacksam
Om du ständigt tänker på allt du saknar så är det precis så det kommer att fortsätta; du kommer bara att sakna ännu fler saker. Istället för att fokusera på jobbet du inte har eller en siffra på vågen du inte vill se, var tacksam för alla bra saker du har i ditt liv, stora som små. Då grundar du även för att med positiv energi knipa det där drömjobbet eller vad du än siktar efter.
 
Nummer 8: Varva ner en stund – och le
Livet är inte alltid så himla seriöst för lyckliga och hälsosamma personer. De tar sig tid att umgås med sina nära och kära och är trevliga mot främmande personer de möter. Skratt hjälper också.
 
Läs också: 10 tecken som visar att du sover på tok för lite >>
 
Nummer 9: Vila
När du är trött och slutkörd, planera inte in ännu en aktivitet. Att sätta hälsosamma gränser gör att du känner dig trygg och energifylld, så se till att regelbundet planera in egentid hemma då du kan ladda om batterierna. Och när det är tid att sova, lämna datorn och Netflix utanför sovrummet.
 
Läs också: Lyckoforskaren listar 10 saker som kommer att göra dig lyckligare >>
 
Källa: Popsugar.com
Foto: REX

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!