Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Sommarsemester med många långa timmar att plöja böcker, vi längtar! Och faktum är att dina stunder i hängmattan med en spännande bok inte bara är avkopplande utan även ett tillfälle då du boostar din mentala hälsa. Det bästa är att du inte måste välja en bok från psykologihyllan – helt vanliga deckare gör susen! Här är fem sätt som skönlitterära böcker gör din hjärna starkare och får dig att må bättre.

Hälsa

Att läsa skönlitterära böcker är bra för din hjärna och mentala hälsa

Sommarsemester med många långa timmar att plöja böcker, vi längtar! Och faktum är att dina stunder i hängmattan med en spännande bok inte bara är avkopplande utan även boostar din mentala hälsa. Det bästa är att du inte måste välja en bok från psykologihyllan – helt vanliga deckare gör susen.
 
lasa bocker
Att luta sig tillbaka med en underhållande roman är en av de bästa hjärnövningarna du kan göra för dig själv, din mentala hälsa och till och med för ditt framtida äldre jag. Här är fem sätt skönlitterära böcker gör din hjärna starkare och får dig att må bättre.
 
1. Du kopplar av och stressar mindre
Läsning är det bästa sättet att koppla av och så lite som sex minuter kan vara tillräckligt för att dina stressnivåer ska sjunka med 68 procent visar en studie från University of Sussex. Bokläsande gav bättre effekt än flera andra klassiskt avstressande aktiviteter som att lyssna på musik, ta en promenad eller att sitta ner med en kopp te.
 
2. Du blir bättre på att fokusera – mindfulness i vardagen
Dr David Lewis, som genomförde studien, säger till The Telegraph att ”förlora sig själv i en bok är den ultimata avkopplingen”. Orden stimulerar din kreativitet och gör att du måste ha fullt fokus och koncentration på en sak åt gången. Det är perfekt mindfulness-träning som gör dig mer närvarande i vardagen.
 
3. Din hjärna håller sig agil
Att börja läsa redan som ung och sedan fortsätta genom hela livet är ett effektivt sätt att motverka försämrat minne som gammal, enligt en studie publicerad i Neurology med totalt 294 deltagare. De som aktivt engagerade sig i mentalt stärkande aktiviteter (som att läsa böcker) hade en 32 procent lägre minnesförsämring än de som var snäppet mindre engagerade, medan den kognitiva försämringen hos gruppen som nästan aldrig ägnade sig åt att läsa eller liknande var 48 procent snabbare.
 
4. Du sover bättre
Att skapa en lugnande kvällsrutin är ett smart sätt att tala om för kroppen att det är dags att varva ner. Ta en varm dusch, lyssna på lite avslappnande musik och kryp ner i sängen med en bok. Den här här typen av aktiviteter kan förbättra din sömn genom att de främjar övergången från vakenhet till dåsighet så att du kan somna. Men det gäller alltså fysiska böcker – inte att stirra på din iphone, det har snarare motsatt effekt.
 
5. Dina relationer förbättras
När du sätter dig in i bokkaraktärernas relationer blir du påmind om olika perspektiv och sätt att se på saker – det kan underlätta i dina egna relationer utanför romanerna. När du läser mycket fiktion kan du få lättare läsa av känslosignaler och att analysera andra personers motiv, visar forskning publicerad i Science. Det kan i sin tur göra dig till en mer förstående medmänniska.
 
Läs också: 7 anledningar till varför du bär le varje dag >>
 
Foto: Unsplash

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Mode
Paulina Forsberg
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Sophia Anderberg
Hälsa
Joanna Swica
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Evelina Andersson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Mitra Javadi
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Imane Asry