Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Att fysisk aktivitet inte bara ger dig starkare hjärta och muskler utan också en mer

Hälsa

Bästa hjärnträningen: Studie visar hur länge och hårt du ska träna för optimal effekt

Att fysisk aktivitet inte bara ger dig starkare hjärta och muskler utan också en mer välmående hjärna är ett forskningsområde som växer sig allt större och viktigare. I en studie publicerad i Journal of Alzheimer’s Disease kunde forskarna återigen se ett tydligt samband mellan konditionsträning och hjärnhälsa – och vilka rekommendationer du ska följa för att få bästa effekt.  

I den här artikeln förekommer annonslänkar till återförsäljare.

Foto: Avery D Alessandro / Unsplash
Källa: Time

Tidig hälsoforskning fokuserade mest på kroppen från halsen och nedåt men ”nu inser vi att vi måste titta på hjärnan för att visa de riktigt stora fördelarna av en fysiskt aktiv livsstil”, säger Ozioma Okonkwo, assisterande professor i medicin på University of Wisconsin, School of Medicine and Public Health.

Tillsammans med sitt forskningsteam har Okonkwo utvärderat närmare 100 vuxna som har åtminstone en förälder med Alzheimers, åtminstone en gen kopplad till Alzheimers eller båda. Resultatet visar att deltagarna som tränade på en medelintensiv nivå i 68 minuter om dagen hade en större hjärnvolym i områden kopplade till resonemang och exekutiva funktioner som förmågan till att ta initiativ och att fokusera och fördela sin uppmärksamhet, än de som tränade mindre än så. Konditionsträning, så som löpning och simning, visade sig vara det bästa för hjärnhälsan.

– Vi har genomfört en rad studier som visar att ökad aerob kapacitet (kondition) boostar hjärnans struktur, funktion och kognition, säger Okonkwo i en artikel i Time.

Han förklarar att det ökade blodflödet från konditionsträning transporterar mer blod till hjärnan, vilket både förebygger och minskar effekten av hjärnförändringar. Men om löprundor, cykelturer eller simning inte är din grej så kan även styrketräning ha liknande positiva effekter på hjärnan, om träningen ökar din puls. Rekommendationen, för både det fysiska och psykiska välbefinnandet, är att kombinera dessa två.

Fler hälsotips för ditt sinne: 3 enkla meditationstekniker du kan göra hemma, på jobbet eller under promenaden

Boktips: Hjärnstark – Hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen (Fitnessfölaget, 2017)

Anders Hansen är överläkare i psykiatri, författare och föreläsare. I sin bok Hjärnstark beskriver han på ett kunnigt och inspirerande sätt vilka mekanismer i hjärnan som omvandlar träningspasset till en mental ”uppgradering”. Du får konkreta tips på hur du ska röra på dig för att uppnå alla positiva effekter för hjärnan som forskningen har kunnat visa.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Sassa Asli
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Marie Serneholt
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind