Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Därför är ”clean sleeping” årets stora hälsotrend – 5 tips som förbättrar din sömn redan i natt

De senaste årens hälsotrend har handlat mycket om ”clean eating”, det vill säga att allt du äter ska komma från hälsosamma, gärna ekologiska och rena råvaror. Nyttig kost och träning är såklart fortfarande hög prio för en välmående kropp och sinne, men 2017 års trendspaning pekar mer än någonsin åt vikten av återhämtning och sömn.  

battre_somn_815Foto: REX

Clean sleeping är en filosofi som i grund och botten går ut på att prioritera en god natts sömn varje natt. När du praktiserar clean sleeping (Gwyneth Paltrow är ett stort fan!) låter du ditt sömnbehov gå före sent kvällsjobb, Netflix och annat som har en tendens att stjäla minuter och timmar från din skönhetssömn. Det kan jämföras med clean eating, det vill säga att du aldrig kompromissar med matens näringsinnehåll och ursprung. Du kompromissar aldrig med sömnen, utan listar återhämtning som ditt bästa hälsoknep.

Att bra sömn är en av de allra viktigaste nycklarna till god hälsa vet de allra flesta, men många av oss inser inte hur stor skillnad det faktiskt kan göra att lägga lite extra fokus på den nattliga vilan. Sömnbristen gör dig inte bara trött och ofokuserad, den kan leda till sämre träningsresultat, depression, svagare immunförsvar och en rad sjukdomar. Om du inte ger kroppen tillräckligt med sömn spelar det ingen roll om du dricker grön juice varje morgon, springer en mil på lunchen och hoppar över vinglaset på AW:n – kroppen och hjärnan kommer att vara i obalans om den aldrig får möjlighet att varva ner, återhämta sig och ladda om ordentligt.

De flesta personer behöver mellan 6-8 timmar under täcket för att uppfylla sitt sömnbehov, men det handlar mer om kvalitet än kvantitet:

– Vi behöver alla en djup, återhämtande nattsömn, och tillräckligt med syre i varje andetag under sömntimmarna, för att verkligen vila och återuppbygga våra kroppar, säger Dr. Gelb i en  intervju hos PureWow.

5 tips som gör det lättare att somna – med bättre sömnkvalitet som bonus:

Gå till sängs iklädd ett par sockor (när fötterna värms upp skickas en signal till hjärnan som säger att det är dags att sova)

Dra ner på ditt kaffedrickande

Drick någon av dessa fem drycker i stället

Stäng av all elektronik (skärmens blå ljus lurar hjärnan att tro det är dag)

Djupandas – och testa den här enkla meditationstekniken

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!