Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Guide till hetaste hälsomaten: Så gör du en poké eller veggie bowl

Hetaste hälsolunchtrenden just nu serveras i skålar. Det ploppar upp massor av nya snabbmatsställen med poké och sushi bowlsoch vegetariska buddha bowls. Men du kan såklart lika gärna göra din egen variant, här är vår snabba guide till hur du lägger upp din perfekta lunch-skål.

lunch bowlFoto: Pinterest & Traningsgladje.metromode.se

Nej, poké bowls har trots namnet inget med spelhysterin för några somrar sedan att göra, utan är från början en hawaiiansk snabbmatsrätt med influenser från Japan. Poké (som uttalas poh-kay) är enkelt förklarat små bitar av rå fisk med olika smaksättningar som serveras i en skål med ljummet ris och tillbehör som avokado, kimchi och nötter. Våra bloggare Petra Tungården, Anja Forsnor och Kevin Triguero är några av alla som hakat på trenden.

Men skålen måste inte fyllas med rå fisk utan går såklart att göras vegetarisk också (då kallas de ofta för buddha eller kort och gott veggie bowls). Du kan fylla den med allt möjligt gott. Grunda med råa eller lättkokta mörkgröna blad och fyll sedan på med protein, fett, mer grönsaker och en smakrik och gärna lite krispig topping. Här är ingredienserna du behöver för en matig lunchskål:

Gröna blad: Spenat, grönkål, ruccola, mangold, romansallad, rödbetsblad, etc.

Protein: Bönor, linser, quinoa (protein och kolhydrater), hampa- och chiafrön, nötter/frön (fulladdat med växtbaserat protein), hög-kvalitativt animaliskt protein som ägg och fisk, etc.

Hälsosamt fett: Avokado, olivolja, oliver, nötter, frön, hampafrön, kokosolja, etc.

Grönsaker: Morötter, paprika, gurka, zucchini, sockerärter, rädisor, gröna bönor, broccoli, blomkål, etc.

Kolhydrater: Sötpotatis, quinoa, rå- och vildris, bönor, och ärter, etc.

Frukt: Jordgubbar, melon, päron, äpple, hallon, etc.

Topping: Fermenterade grönsaker som kimchi eller surkål, egengjord dressing, hummus, äppelcidervinäger, nypressad citronjuice, nötter och frön, etc.

lunchbowl
Testa någon av de här goda kombinationerna!

1. Spenat, quinoa, svarta bönor, tomater, avokado, limejuice, jordgubbssalsa (blanda tärnade jordgubbar med hackad persilja och mynta, hackad schalottenlök, en skvätt olivolja, pressad citron, flingsalt och peppar)

3. Ruccola, rå salmalax, olivolja, avokado, tomater, gurka, rödlök och basilikapesto

2. Sesampanerad lax, riven rödbeta med pumpakärnor, tomat med havssalt, broccoli med hampafrön eller glasnudlar med chiliflakes (Recept: Sara “Träningsglädje” Rönne)

lunch bowl
Dressingar och såser – som pricken över i!

Tahinidressing
Hummus
Avokadomajonnäs
Pestovariant på ogräs

Bon appétit!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!