Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Idag är det internationella sömndagen – så förbättrar du din sömn

Idag firar vi internationella sömndagen! Sömnen är viktig och faktiskt livsavgörande för både hälsan och välbefinnandet. Därför har World association of sleep medicine instiftat internationella sömndagen. Nedan listar vi några enkla knep för att säkra dig många bra nätter framöver. 

Foto: Unsplash/Himla

Dagen är instiftad för att lyfta viktiga frågor som rör sömnen och för att hylla de värdefulla timmar vi varje dygn lägger på återhämtning. Det är tack vare sömnen som hjärnan får möjlighet att processa dagens intryck och återhämta sig. Din sömn är avgörande på så många sätt för ditt övriga mående. Dock är just sömnen ett stort problem för många och internationella sömndagen syftar också till att hjälpa människor med sömnproblem genom att förebygga och hantera sömnstörningar. Nedan listar vi Stressforskningsinstitutets bästa knep för en god natts sömn och några andra hjälpmedel!

Följ kroppsklockan

Sov på tider som passar din inbyggda kroppsklocka i största möjliga utsträckning. Försök ta hänsyn till om du är morgon- eller kvällsmänniska i den mån det går!

Vistas i dagsljus

Kroppsklockan anpassar sig efter dagsljuset. Om du vill ha lättare att somna på kvällen gäller det att tanka dagsljus innan lunch. Vill du vara vaken längre på kvällen, försök istället få dagsljuset senare på eftermiddagen.

Var regelbunden 

Din kroppsklocka mår bra av regelbundenhet och rutiner. Försök gå och lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag.

Ligg lagom mycket i sängen

Människan är byggd för att sova mellan 6 och 9 timmar per dygn. I snitt sover en svensk ca sju timmar per natt. Försök att inte sova för mycket, utan se till vad din kropp mår bäst av och behöver.

Korta sömnen

Din kropp strävar alltid efter en bra balans mellan vakenhet och sömn. Har du sovit för länge eller tagit en extra tupplur kan det vara svårt att somna nästa natt. För att komma i balans kan du därför försöka korta sömnen lite och därför väcka en starkare sömndrift. Förläng sedan till normal sömnlängd efter ett tag.

Tillräckligt avslappnad

Att kunna slappna av är en förutsättning för god sömn. Har du problem att komma ner i varv? Kolla upp olika avslappningstekniker och andningsövningar.

Motionera

Lågintensiv motion och aktivitet under dagen bidrar till en bättre natts sömn. Det är alltid bättre att göra lite än ingenting!

Lugn inombords

Under stressade perioder upplever många att tankarna snurrar så snart man lagt huvudet på kudden. Försök bryta negativa tankemönster och lär dig koppla bort din oro – du löser ändå inga problem genom att grubbla nätterna igenom.

Inga gifter i kroppen

Testa att skippa koffein och niktotin ett tag – efter några veckor kommer du se resultat på sömnen. Framförallt om du kan kombinera det med andra förändringar kring din sovrutiner.

Svalt i sovrummet

Mörkt, tyst och svalt är sovrummets viktigaste ledord för en god natts sömn!

Källa: Stressforskningsinstitutet

Läs mer: Så förbättrar du din hälsa på tio minuter. 

Så sover du så bra som möjligt med bara 6 (eller färre) timmars sömn.

10 enkla steg för att varva ner i vardagen. 

Här är knepet som gör att du somnar snabbare och sover bättre.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!