Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Maten som boostar din kropp med D-vitamin

puff_boosta-kroppen-d-vitamin-fet-fisk-lax-sill

Känner du dig krasslig, trött och hängig? Under det solfattiga vinterhalvåret är det svårt att tillgodose kroppens behov av D-vitamin via solen och en brist på vitaminet kan faktiskt leda till vinterdepression. Men misströsta inte! Ett sätt att hålla humöret på topp är att få i sig D-vitamin via det du äter. Metro Modes hälsobloggare Anja Forsnor tipsar om bästa maten för att boosta kroppen med D-vitamin.

1. Fet fisk som aborre, hös, sill, makrill, lax, böckling, sardiner, sardeller och öring

2. Vild svamp som kantarell, trattkantarell och Karl-Johan

3. Fisk som pinklax, röding, havsabborre, tonfisk, gädda, hälleflundra, strömming

4. Ägg och äggrätter

5. Fågel som kyckling och kalkon

6. D-vitaminberikade mejeriprodukter som lätt- och mellanmjölk

7. Berikat matfett och matoljor

Passa på att njut av solen när den så småningom börjar titta fram och försök gå ut på lunchen under tidig vår. Solen måste stå 45 grader eller mer för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin utan solen, annars filtreras UVB-strålningen bort som behövs för att bilda vitaminet. Under sommarhalvåret räcker det med en halvtimme i solen varje dag för att tillgodose dagsbehovet av D-vitamin.

Recept på laxsallad med svart ris och polkabetor (bilden)

Bild: Andy Prhat

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!