Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Ny forskning: Så många steg ska du gå om dagen för hälsans skull (det är inte 10 000!)

Världshälsoorganisationen har länge rekommenderat att vi ska gå minst 10 000 steg om dagen för att hålla oss hälsosamma. Och samtidigt som det är ett superbra mål att sträva efter (10 000 steg blir cirka 6 kilometer) så har forskare i en nyligen publicerad studie kommit fram till att du bör sikta ännu lite högre för att hålla hälsan på topp.  

Foto: REX
Källa: Purewow.com

En forskargrupp på University of Warwick i England mätte BMI, midjemått, blodsocker- och kolesterolprofiler på postutdelare i Skottland, vars värden visade sig vara markant bättre jämfört med kollegorna inne på kontoret. Skillnaden? Den första gruppen spenderar största delen av sina arbetsdagar till fots. Risken för hjärtsjukdomar var dessutom mycket lägre hos den grupp som var mer aktiv under dagen.

Läs också: Att sitta på jobbet är som att röka ett paket cigaretter om dagen

Forskarna konstaterade att deltagarna med metabolt syndrom (samlingsnamn för ett antal faktorer som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar) var mycket mindre aktiva, med kortare perioder av fysisk rörelse och mer stillasittande, jämfört med personerna utan metabolt syndrom. Gränsen gick vid 15 000 steg eller 7 timmars stående per dag.

Att ha ett rörligt jobb eller ett höj- och sänkbart skrivbord är alltså att föredra i hälsosynpunkt, men du som sitter på kontorsstolen större delen av dagen kan såklart också hålla dig hälsosam (och sträva mot 15 000 steg, även om det inte går att få ihop så många steg alla dagar).

Här är sex smarta vardagsmotionstips (tänk många bäckar små)!

1. Ta trapporna i stället för hissen och gå i rulltrappan i stället för att stå stilla.

2. Schemalägg en kort paus (minst en gång om dagen) då du stannar upp och gör några välbehövliga övningar för att öka energinivån. Det går alldeles utmärkt att göra dem vid skrivbordet.

3. Sitt på en gymboll vid skrivbordet eller framför tv:n, i stället för att sjunka ner i soffan. Du håller kroppen mer aktiv när du hela tiden måste balansera lite för att inte rulla av.

4. Ta en kort lunchpromenad – även de dagar du har med dig matlåda till jobbet.

5. Gå på en promenad i stället för att fika nästa gång du träffar en vän och boka in gå-möten med kollegorna i stället för att ses i konferensrummet.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!