Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Studie visar: Perfektionism kan skada din hälsa

Du ska vara perfekt samtidigt som du förväntar dig att andra ska vara perfekta. Strävar du efter att vara bäst på precis allt är det dags att tänka om. Studier visar nämligen att perfektionism kan skada din hälsa – kanske mer än du tror.

perfectionist
Foto: Unsplash/ @valentina.steinhart

Studien som är publicerad i Psychology Today genomfördes bland 41 641 collegestudenter i Nordamerika där forskarna kom fram till att det finns tre typer av perfektionism.Thomas Curran, som är studiens huvudförfattare, menar att många unga tävlar med varandra för att lyckas och att perfektionism kan bli ett sätt för dem att känna sig värdefulla.

Enligt forskningsstudien ökar dessa höga krav av perfektionism risken för ohälsa och kan leda till depression och ångest. Den ständiga pressen kan också påverka människan fysiskt och leda till högt blodtryck och risk för hjärt-och kärlsjukdomar.

I forskningen kom man fram till tre typer av perfektionism:

1. Du ska vara perfekt
Det finns en längtan och strävan efter att vilja vara alldeles perfekt och felfri.

2. Andra ska vara perfekta
Du sätter inte bara press på dig själv, även personer runt omkring dig ska vara perfekta

3. Alla förväntar sig perfektion
Du tror att andra förväntar sig att du ska vara perfekt och aldrig göra fel.

Men hur gör man då för att motverka att dessa krav? Här listar Thomas Curran tre konkreta tips för att just du ska bli mindre perfektionist:

– Fokusera på saker du kan kontrollera, till exempel att du kan vara en bra vän. Basera inte självkänslan på hur du presterar!

– Ingen kommer någonsin vara perfekt och innerst inne vet du det!

– Det är bättre att få saker gjorda än att försöka eftersträva perfektion.

Källa: SvD

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!