Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Överlev utan koffein – Så drar du ner på din kaffekonsumtion i 5 enkla steg

Med darrande händer häller du upp ännu en kopp kaffe, du har tappat räkningen för länge sen men kan ändå inte slita dig från maskinen. Låter det bekant? I sådana fall kan det vara dags att minska på mängden koffein du får i dig under en dag. Här är fem tips på hur du överlever – du kommer att bli både piggare och må bättre!

kaffe_815

Ett kopp kaffe eller två är gott, upppiggande och stärkande, men det gäller att hitta sin nivå – hur känslig man är för koffeinets negativa effekter kan variera mycket mellan olika personer. För mycket koffein kan göra dig darrig, ge hjärtklappning, magbesvär och sömnproblem.

 

Om du känner av en eller flera av dessa symtom kan det vara läge att fundera över din kaffekonsumtion. Speciellt om du varje morgon, direkt efter lunch och eftermiddag måste fylla på med den svarta drycken för att överhuvudtaget ta dig igenom de kommande timmarna… Vi har tipsen som hjälper dig att överleva en period med färre koppar kaffe. Det kommer att kännas tungt de första dagarna men det blir bättre – vi lovar!

 

1. Bara för att du ska dra på kaffe och koffein så måste du inte ge upp alla varma drycker. Byt ut kaffet eller det svarta teet mot ett koffeinfritt alternativ. Om du är hemma, testa att göra golden milk. Förbered en blandning av gurkmeja, vatten och eventuella andra kryddor (den håller en vecka i kylen) som du rör ihop med varm valfri mjölk till en hälsoboostande och god dryck. På jobbet kan du ladda upp med alla möjliga goda örtteer.

 

2. Satsa på ett hälsosamt mellanmål i stället för ytterligare kopp kaffe när du behöver din eftermiddagsboost. Här hittar du vår guide till nyttiga mellanmål som klarar sig utan kylskåp och 6 mellanmål utan nötter – som du enkelt tar med i väskan.

 

3. Prioritera din sömn. Det finns tyvärr ingen quick fix som gör dig pigg utan kaffe – om du inte sover ordentligt på natten.

 

4. Ta det lugnt med dina mest högintesiva träningspass under ”avvänjningsdagarna”, så att du låter kroppen anpassa sig till den lägre dosen koffein. Du kan såklart fortfarande röra på dig; yoga, lättare styrketräning eller ett lugnare löppass piggar upp kroppen och huvudet – vilket är bra när du inte har kaffekicken att luta dig mot.

 

5. När du bockat av de föregående punkterna är det också viktigt att du antingen håller dig borta från sociala medier när eftermiddagsdippen slår in, eller att du genast avföljer alla Instagram-konton som envisas med att lägga ut bilder på rykande heta kaffedrycker i tid och otid… Och vad du än gör, kolla inte in den här trenden som har beskrivits som ”himlen i en strut”.

 

 

Foto: Unsplash

Källa: Livsmedelsverket & Dana James (grundare av Food Coach) för Wellandgood.com

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!