Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Pigg utan att sova – 5 enkla tips som ger energi när du är trött

Ibland verkar det inte spela någon roll hur många timmar vi har sovit eller hur lugn helgen än har varit. När klockan ringer en mörk måndagsmorgon i november så känns en pigg och energifylld dag väldigt långt borta. Här är fem snabba må-bra-tips för dig som ständigt känner dig trött (trots att du har sovit tillräckligt).

Foto: @anunanna / Unsplash

 

Fyll på med vatten hela dagen

Våra kroppar och speciellt hjärnan består till stor del av vatten vilket kan leda till både huvudvärk, dålig koncentrationsförmåga och färämrad sömnkvalitet om du har en låg vätskenivå. Du varken behöver eller ska hinka i dig vatten, men det är en bra tumregel att försöka fylla på regelbundet under dagen, och att dricka något glas innan du lägger dig så att du slipper sova oroligt på grund av att kroppen är uttorkad.

 

Lunchträning eller promenad

Slå flera flugor i en smäll med ett träningspass på lunchen. Träningen i sig, den friska luften och lite dagsljus är ett effektivt sätt att bli piggare och mer kreativ under resten av dagen. Och även om lunchen blir lite längre än vanligt så kommer du kunna jobba snabbare under eftermiddagen när du har fyllt på med ny energi. Hinner du inte ett helt pass med dusch efteråt så försök ändå att prioritera en liten promenad. Det gör verkligen skillnad!

 

Hoppa studsmatta!

Populära livscoachen Gabrielle “Spirit Junkie” Bernstein tipsar om ett smart knep för att få mer energi och en rofylld känsla i kroppen: Hoppa studsmatta! Genom att röra kroppen upp och ner med enkla rörelser hjälper du till att aktivera lymfsystemet vilket minskar mentala, fysiska och emotionella blockeringar. Har du inte möjlighet att köpa eller förvara en studsmatta hemma, hoppa hopprep eller dansa runt i vardagsrummet i stället.

 

Kamomill i stället för koffein

Brygg en kopp kamomillte som sällskap i soffan innan läggdags. Kamomillblomman har en lugnande effekt på kroppen vilket gör den till en bra kvällsdryck för dig som vill förbättra sömnen. Kroppen varvar ner och du får ut mer av dina timmar under täcket. Här hittar du fem andra drycker som gör att du somnar snabbare och sover bättre.

 

Om inget annat funkar: Bit i en citron!

När du behöver skakas om lite – och har en sur citrusfrukt nära till hands. Skär upp och ta en tugga! Det är visserligen inte en speciellt långsiktig lösning, men ibland behöver man den där snabba effekten för att kunna fokusera när tankarna känns grumliga.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!