Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så enkelt gör du din egen nötmjölk

Gör din egen nötmjölk med hjälp av mandlar, vatten, vanilj och lite salt. Mandelmjölken är ett strålande laktosfritt och veganskt alternativ till den vanliga mjölken och smakar dessutom underbart gott! 

Ett annat plus med nötmjölk är att den innehåller fleromättat fett från växtriket, i förhållande till mättat fett från kött och mejeriprodukter. Det minskar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

notter

Du behöver: 

3 dl mandlar, blötlagda i 6 till 8 timmar

1 liter vatten (eller kokosvatten)

1 nypa himalayasalt

1 tsk vanilj

1 nypa himalayasalt

Gör så här: 

Lägg mandlar i en skål eller burk och täck med tillräckligt med vatten så att de får plats att svälla. Låt stå svalt i minst 6 timmar eller över natten. Då blir de både lättare att mixa och enklare för magen att smälta.

Sila bort vattnet och skölj mandlarna noga. Lägg dem i mixern och mixa på hög hastighet i någon minut tills du får en fin, vit mjölk.

Sila mjölken genom en nötmjölkspåse ner i en skål och krama med händerna så att du får ut varenda liten droppe. Rör ner vanilj och salt.

Häll över mjölken i en glasflaska med lock och förvara i kylen i upp till 3 dagar. Skaka före användning.

Receptet kommer från boken Hälsokick! – smoothies, juicer och snacks att må bra av.

TIPS: Extra gott är det att pimpla nötmjölken med kryddor som kanel, kardemumma eller chaikrydda. vill du ha extra krämig mandelmjölk går det att blanda ner 1 dl extra mandlar.

Foto: Rexfeatures.com 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!