Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Träna på lunchen – hur det förändrar ditt liv på 4 olika sätt

Vi är många som inte vill ut och springa på kvällen när det är mörkt. Därför är det perfekt att ta vara på lunchrasten och köra ett träningspass då istället. En kvarts träning räcker – du behöver inte köra på i timmar för att få resultat. Nedan listar vi 4 saker som förändrar ditt liv till det bättre av ett träningspass mitt på dagen.

trana-pa-lunchenFoto: Emma Simpson / Unsplash

Det kan låta bökigt att använda lunchrasten till träning men du ska såklart inte träna hela rasten – du ska hinna med att få i dig lunch innan du går tillbaka till din arbetsplats. Ett kortare (men intensivt) pass räcker gott och väl och känner du hellre för en promenad funkar det minst lika bra – du behöver alltså inte ens besöka ett gym! Det allra bästa är att ge sig ut i en park för att ta vara på dagsljuset och få frisk luft innan du återgår till dina arbetsrutiner, spring eller använd en trappa (läs om det här) eller en bänk för styrkeövningar. Men det finns många andra bra anledningar till att träna mitt på dagen, nedan listar vi vilka!

1. Mer energi under dagen (hejdå eftermiddagsdipp!)

Din energinivå kommer att vara hög under dagen – särskilt på eftermiddagen när man i vanliga fall kan hamna i en dipp. I en studie lät forskare 100 personer inom olika yrkesgrupper ändra sina rutiner under lunchrasten. I undersökningen fick några efter att ha ätit sin lunch ta en promenad och resterande återgick till sina arbetsrutiner. Det visade sig att de som promenerade under rasten upplevde minskad trötthet under eftermiddagen och kunde koncentrera sig bättre. Den energi som promenaddeltagarna fick höll i sig under dagen och även efter avslutad arbetsdag vilket ledde till att de orkade göra mer saker efter jobbet.

2. Mer egentid

Istället för att gå upp tidigare på morgonen för att träna är det bra alternativ att använda en del av lunchrasten till det (hej sovmorgon!). Du får även mer tid över på kvällen, till att laga en god middag med en vän eller hitta på något annat kul med familjen.

3. Spara pengar

Om du tränar mitt på dagen kommer du förmodligen inte hinna med att äta en lunch ute på restaurang varje dag – istället tar du med dig en matlåda. Att lägga 100 kronor på en lunch här och var känns kanske inte särskilt mycket, men om du lägger de pengarna varje dag i flera månader kommer du definitivt upp i en rejäl summa. Med andra ord – matlåda är ett perfekt sätt att spara pengar på!

4. Starkare och hälsosammare kropp

Vid det här laget finns det så pass mycket forskning som visar flertalet hälsofördelar med träning – det kan vi inte blunda för! Träning ökar kroppens produktion av ”måbra”-hormoner så som endorfiner, dopamin och serotonin och kan motverka depression och ångest. Att träna stärker även immunförsvaret, förbättrar blodcirkulationen och syreupptagningsförmågan och motverkar flertalet sjukdomar. Det här är bara några av de positiva effekterna som du får av träning – det lönar att ta hand om sig själv!

Ett råd från forskarna till de som tänker att de inte har tid för en promenad eller ett träningspass är att du vinner tillbaka den tiden du ”förlorat” i form av mer energi och effektivitet under eftermiddagen! Nu kör vi – är ni med oss?

Vill du ha tips på hur du maxar promenaderna till veckans bästa och mest effektiva träningspass kan du få det här.

Inspiration av: Xonecole

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Hanna Elfast
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Hälsa
Joanna Swica
Mode
Emma Fridsell
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Sophia Anderberg
Mode
Emma Danielsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Lifestyle
Evelina Andersson
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Imane Asry
Lifestyle
Mitra Javadi
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Sara Che