Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Våga kliv ut från din comfort zone – 2 avgörande tips som ger dig mod!

Alla har någon gång stött på den – rädslan. Den visar sig på olika sätt hos olika personer, men vanligast är väl ändå att vi tänker på rädslan som hindrar oss från att göra något som vi egentligen vill? För föreläsaren och författaren Monica Berg är rädslan inte ett alternativ.

fear-artikel Foto: Henrik Donnestad & Éva Balogh/ Unsplash

”Jag tror på en värld där alla har möjligheten till att skapa ett liv de önskar.” Så skriver Monica Berg som är författare av boken ”Fear Is Not an Option”. Hon menar att vi istället kan lära oss av rädslan och skapa en gladare och hälsosammare relation till den.

Monica talar om ”healthy fear”, ”real fear” och ”illogical fear”. Den hälsosamma rädslan är just hälsosam. Du lägger till exempel inte din hand för nära elden. Istället är det rädslan som hjälper dig att ta ett beslut och varnar när det är farligt. Den verkliga rädslan beskriver däremot något annat. Är du rädd för att förlora någon du älskar eller att du ska plötsligt ska bli sjuk? Denna rädsla kan ses som extensiell men visar sig samtidigt tydligt i livet, till exempel när någon nära dig går bort.

Den sistnämnda rädslan, den så kallade ologiska rädslan, är den som kanske är allra vanligast – rädslan som bland annat gör att vi inte vågar gå utanför vår ”comfort zone”. Monica menar att den ologiska rädslan sätter hinder för dig själv och också kan leda till att du känner dig orolig och osäker. Något hon är fast besluten om är att inget kommer hända i livet tills vi bestämmer det. När man väl har bestämt att rädslan inte ska vara något hinder menar Monica att det inte finns något annat val än att göra en förändring.

– Tänk såhär, vad skulle du göra om du inte var rädd?

Stoppar din rädsla dig? 

  • För att göra förebyggande val måste du sluta göra val på grund av din rädsla. Oavsett vad problemet är blir rädslan bara så stor som vi själva låter den bli. Ju räddare vi är, desto mer matar vi rädslan som i sin tur växer sig större.

Är du rädd för att misslyckas igen?

  • Här ska du istället tänka tillbaka på den specifika händelsen och ta lärdomar av den. Vad lärde du dig? Kanske ledde den dåliga arbetsintervjun till något annat positivt? När vi ser det på detta sätt menar Monica att man kan finna tacksamhet i våra misslyckanden.

Källa: Goop & Monica Berg

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!