Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Lördagen den 3 september står vi på Metro Mode-redaktionen på Tjejmilens startlinje – och vi hoppas såklart att du också hänger med i träningen inför loppet!

Hälsa

Vägen till Milen: Träna med Metro Mode inför Tjejmilen 2016

Lördagen den 3 september står vi på Metro Mode-redaktionen på Tjejmilens startlinje – och vi hoppas såklart att du också hänger med i träningen inför loppet!
 
Vagen till milen

Med start den 13 juni kan du följa ett av våra 12-veckors träningsprogram framtagna av Jenny Sunding som är Metro Modes hälsoredaktör och löpcoach – men redan nu kommer du att kunna ta del av vår träning (i med- och motgång), träningstips och massor av inspiration här på sajten och i våra sociala kanaler. Allt du behöver för din bästa träningssommar!
 
Lär känna Metro Mode-redaktionens löpargrupp:

vagen till milen elina WORDPRESS
Elina Malm, 33: ”Jag vill hitta tillbaka till löpningen efter ett långt uppehåll”

Löparbakgrund: Jag är en riktig periodare när det kommer till löpning. I vissa perioder kommer jag in i ett skönt flow där allt flyter på och där resultatet snabbt blir bättre och bättre. Då blir det också roligare att löpträna. Det försöker jag hitta tillbaka till nu efter ett långt uppehåll. Sedan ungefär tre veckor tillbaka springer jag på löpband 1-2 gånger i veckan och börjar sakta men säkert bli lite snabbare.
 
Det här vill jag förbättra: Jag glömmer ofta bort att andas naturligt när jag springer vilket gör att jag blir trött snabbare. Samt att jag blir pionröd, haha. Så ett av målen är att försöka hitta en skön rytm i min andning och att springa snabbare.
 
Mitt favoritpass: Jag föredrar konstigt nog löpband före att springa i naturen. Jättekonstigt, jag vet, men så är det. Då med en riktigt peppig playlist i lurarna och med ett satt mål på x antal kilometer som jag ställt in mig på innan jag kommer till gymmet.
 
Det mest utmanande med löpning är: Att fortsätta springa även fast kroppen är helt slut. Jag ger upp ganska lätt när det kommer till löpning, nu ska det bli ändring på det.
 
Mitt mål med Tjejmilen: Det längsta jag sprungit hittills är ett city-lopp i Stockholms innerstad om 1,2 mil. Jag trodde att jag skulle dö vid två tillfällen men jag klarade det – och på en helt okej tid dessutom. Därför vill jag springa Tjejmilen på en bättre tid än vad jag gjorde på det andra loppet förra året utan att känna att jag vill dö under tiden. Att slippa bli brandbilsröd vore också kul.

 
Vagen till milen lisa WORDPRESS
Lisa Dahlgren, 24: ”Mitt mål är att kunna springa längre än 5 kilometer utan att tröttna”

Löparbakgrund: Typ obefintlig! Jag har sprungit härliga lattjo-lopp som Vårruset och Color Run men har ALDRIG sprungit mer än 5 kilometer i hela mitt liv. Löpning är inte min grej. Älskar tanken på löpning, att man bara snörar på sig skorna och ger sig ut i naturen men kärleken till löpning stannar där.
 
Det här vill jag förbättra: För mig handlar det inte så mycket om vad jag vill förbättra i min träning, utan mer om vad jag vill klara. Mitt mål med Vägen till Milen är att jag ska börja älska löpning, att jag ska förstå varför denna träningsform är så älskad. Jag vill också kunna springa längre än 5 kilometer utan att bli uttråkad.
 
Mitt favoritpass: Jag älskar tuffa pass, där svetten rinner och kräket är i halsgropen.
 
Det mest utmanande med löpning: För mig är det att inte tröttna och ge upp. Jag blir så uttråkad av att springa långt.
 
Mitt mål med Tjejmilen: Att jag ska springa hela loppet utan att känna att jag vill dö.

 
cassandra vagem till milen WORDPRESSW

Cassandra Lundgren, 28: ”Tjejmilen är mitt första delmål innan halvmaraton och en hel mara”

Löparbakgrund: Jag är en gammal (allt är relativt) fotbollsspelare och mittfältare och har utöver det alltid älskat att springa. Har på senare år blivit en riktig periodare när det kommer till löpning, och träning för den delen. Om våren och sommaren (och i bland på vintern) springer jag mer än gärna ett par till tre gånger i veckan vilket jag kombinerar med gym och yoga. I vissa stressiga perioder blir det dock ingenting alls.
 
Det här vill jag förbättra: Jag har hyfsad kondition just nu men vill gärna förbättra den samt få in en bättre rutin för träningen – året om. Vill utveckla distanslöpningen samt bli snabbare!
 
Så här ser mina favoritpass ut: Jag gillar att springa i skogen med musik i öronen efter en lång dag på jobbet!
 
Det mest utmanande med löpning är: Att kliva ur min comfort zone och öka hastigheten! Springer annars gärna bekvämt i min egen takt.
 
Mitt mål med Tjejmilen: Mitt mål är att utveckla löpningen samt testa på längre distanser. Tjejmilen är första delmålet i år men sedan går jag gärna vidare till halvmaraton som på sikt ska bli en riktig mara. #PEPP

 
Jenny vagem till milen WORDPRESSW

Jenny Sunding, 29: ”2016 är året då jag närmar mig milen på 40 minuter”

Löparbakgrund: Jag är (och har alltid varit) en träningsnörd och har haft löpningen som främsta träningsform i runt 8 år. Har sprungit maraton och många terrängtävlingar – älskar skogsstigar och att springa i fjällen.
 
Det här vill jag förbättra: Jag är uthållig men nu ska jag bli riktigt snabb också! Jag är bra på att variera min träning men vill bli ännu bättre på att varje vecka komplettera löpningen med styrketräning och yoga.
 
Så här springer jag helst: Långdistanspass längs slingriga stigar tillsammans med kompisar och min hund.
 
Det mest utmanande med löpning är: Att orka höja tempot under korta intervaller fast huvudet skriker NEJ!
 
Mitt mål med Tjejmilen: 2016 är året då jag närmar mig milen på 40 minuter, förhoppningsvis redan den 3 september (det gäller att sikta högt)! Jag vill ”åtminstone” slå min bästa tid från förra hösten då jag sprang 43:30 i oktober.

Följ Vägen till Milen här på Metromode.se, på instagram @metromode.se – och dela med dig av din egen träning under hashtag #VägentillMilen. Håll även utkik efter vår tävling om startplatser till loppet. Nu kör vi!

 
Vägen till Milen är ett samarbete med Tjejmilen, Adidas och Happy Plugs.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Emelie Walles
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Sophia Anderberg
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand