Entreprenören Babba Rivera: ”Jag kände kärlek vid första ögonkastet, fast jobbmässigt!”
Med en stil mixat med humor och en gnutta sportighet och en stor entreprenörsanda slutar vi aldrig imponeras av supertalangen Babba Rivera.Till Metro Mode berättar hon om uppväxten, stjärnkarriären och hur hon i New York lyckades hitta den rätta balansen.
Hon är uppvuxen i förorten och hennes drömmar sträckte sig till en början bara så långt som ett kontorsjobb i Stockholm. Att driva eget företag i New York fanns inte riktigt på kartan – men möjligheterna kom att bli så mycket större än så. Hemma var det hon som bestämde, men i skolan smög sig blygsamheten fram. Svenskan var inte helt perfekt och Babba var den enda mörkhåriga i klassen.
– Dessutom hade jag ett stort blåmärke i hela ansiktet efter att ha ramlat på cykeln, vilket gjorde att alla tyckte jag var konstig, säger hon.
Med tiden växte självförtroendet och från årskurs fem blev hon en av de eleverna som satt längst fram i klassrummet och räckte upp handen på varenda fråga. Som liten älskade hon att leka affär och kontor och redan då upptäckte hon en stark entreprenöriell anda. Karriären tog senare fart när Babba började arbeta i en glasögonbutik i hemstaden Kristianstad. I samma veva startade hon en glasögonblogg som snabbt växte och ledde till jobb på glasögonmärket Mykita i Berlin. Väl hemma igen gick tankarna kring att starta en datadriven PR byrå, men när taxiutmanaren Uber kontaktade henne fick hon tänka om. Babba, som aldrig hade hört talats om Uber, var till en början inte helt övertygad men samtidigt hade hon inte riktigt råd att vara kräsen.
– Under själva mötet ändrades min inställning rätt radikalt. Det kändes som kärlek vid första ögonkastet, fast jobbmässigt! Jag blev helt lyrisk av att höra teamet berätta om deras vision och om möjligheten i Sverige.
Som 22-åring lanserade Babba taxitjänsten Uber i Stockholm och blev senare utsedd till marknadschef med ett eget team i New York. I den stimulerande rollen glömde hon nästan bort sina tidigare entreprenörsdrömmar och det var först när hon började arbeta på startupen Away, som säljer högteknologiska resväskor, som hon insåg att hon inte borde vara anställd – hon skulle driva bolag.
– Jag kände mig hungrig efter en entreprenöriell resa igen och kände att jag inte borde vara kvar på ett jobb bara för att man ska.
En stark vilja och intuition är drag som har följt med Babba sedan hon var liten. År 2015 hamnade hon på Forbes lista över världstalanger under 30 och i dag driver hon marknadsföringsbyrån bybabba i New York med sju anställda. Att hon är en karriärkvinna är det ingen tvekan om, men vad innebär det egentligen att ”ha lyckats” – det är en fråga Babba ställer sig. Att hamna på någon lista eller imponera på föräldrar med höga krav har aldrig varit målet. Istället är det hennes driv, naivitet och inställning som har tagit henne dit hon är i dag.
– Min inställning till livet och karriär är att det är viktigare att ha roligt på vägen än att fixera sig vid något slags slutmål. Jag har hellre ett långt och roligt liv, än ett miserabelt liv men blir rik mot slutet, säger hon.
Vi skapar ett ”new normal”
Livet som entreprenör kräver mycket jobb och att säga nej har inte alltid varit en självklarhet. Babba berättar om en middag i New York där en tjej förklarade att hon hade slutat ha ja som standardsvar och istället kände efter innan hon svarade – något som inspirerade Babba att ifrågasätta sitt egna tankesätt.
– Ofta känner jag mig tvingad att säga ja om jag inte har något annat att skylla på, vilket är något jag behöver jobba på. Det är viktigt att inte slita ut sig socialt i onödan, säger hon.
Babba pratar även om hur läskigt det är att vi hela tiden höjer ribban och skapar ett ”new normal” och att vi inte längre vet vad som är normalt. Två gånger har hon varit nära utmattning och första gången kroppen sa ifrån var under hennes tid på Uber i Sverige. För Babba var det en stor ”aha-upplevelse” och det var då hon började ifrågasätta flera av sina val. ”Fortsatt hungrig och karriärsugen, men samtidigt olycklig i min situation” – så beskriver hon känslan inombords. Ironiskt nog hittade hon, i en av världens mest intensiva städer, en bättre balans.
– Det var otroligt befriande att flytta till New York där man inte kände någon. Jag hade därmed ingen social stress, utan kunde ägna all min fritid åt att bara vara, säger hon.
För Babba är affärskvinnan och författaren Arianna Huffington en stor inspiratör när det kommer till att hitta en så kallad ”work-life balance”. Sömnen har blivit hennes stora räddning och numera sover hon aldrig med telefonen eller med skärmar i sovrummet. Istället har Babba införskaffat sig en smart-högtalare som sätter alarm, spelar musik, berättar väderprogronosen och läser en sammanfattning av nyheterna.
– Det är en enorm skillnad att få vakna till liv av sig själv, utan blå-ljuset från telefonen och stressen från emails.
Mixat med humor och färg
Utöver entreprenörskapet är modeintresset stort och att klä sig efter humör är Babbas signum. I höst kommer hon bära lager på lager och stövlar och klänningar med stickade koftor – en stil som hon beskriver som skandinavisk, mixat med humor och färg samt en gnutta sportighet.
– Folk klär sig väldigt lika i Sverige, vilket jag personligen kan tycka är lite tråkigt. I New York finner jag alltid spännande och oväntad inspiration på gatorna och det finns verkligen utrymme för alla stilar!
Ja, oavsett om du känner igen henne som modeprofil, superentreprenör eller hon som tog Uber till Sverige kan vi säga att Babba Rivera är namnet på allas läppar. Och när jag frågar henne om livet blev som hon hade tänkt sig ger hon mig världens härligaste svar;
– Jag tror inte ens att jag hade fantasi nog att drömma om att jag skulle leva ett så inspirerande och roligt liv!
Babba Rivera
Hon döptes till Barbara, men namnet var alldeles för krångligt för att uttala på skånska. När hennes bästa vän försökte uttala det fick hon ur sig ”Babba”.
Ålder: 27
Uppväxt: Kristianstad
Bor: New York
Familj: Gift med Carl Rivera (fd Waldekranz), boston terrier hunden Blue. Mamma, pappa och två syskon.
Utbildning: SMH Sälj & Marknadshögskolan
Arbetar med: Driver egen branding byrå i New York som heter bybabba
Fritid: Älskar att boxas och gå långa promenader på landet med Blue
Förebild: Arianna Huffington
Inspirerar henne: Min bästis Aleksandra Avli och min man Carl Rivera.
Motto/citat: Fixera inte för mycket på “målet”, utan se till att du också njuter av resan dit.
Måste-ha-plagg: Polotröjor och kostymer!
Bästa stylingtips? Tvådelade sets. Det är det bästa styling knepet, det kan inte gå fel och det gör morgonen så mycket enklare!