instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
karriar

Systrarna om framgångsreceptet bakom byrån HOSS AGENCY

METRO MODE +
Av: Metro Mode

Människor inspirerar människor. Med denna formula har systrarna Sharareh och Roshi Hoss skapat upplevelser som förtjänar sin uppmärksamhet.

Under byrånamnet HOSS AGENCY har systrarna tillsammans byggt upp vad de anser vara framtidens byrå med ett framgångsrecept uppbyggd kring en viktig förutsättning – nyfikenhet om människans nyfikenhet. På detta sätt har HOSS AGENCY överträffat alla förväntningar inom event-service och skapat en byrå – som alla pratar om.

Foto: Vanessa Tryde

På Eriksbergsgatan 8A hittar man HOSS AGENCY’S nya lokaler. Kaffe serveras på en rosa heltäckningsmatta som snart kommer att bli ett showroom. När man ser sig om i den lekfullt välplanerade och lyxiga inredningen tror man att resan hit varit lekande lätt. Men snart förstår man att inredningen speglar mentaliteten på hela byrån. Här möts man av ett tight tjejgäng som alla drivs av att skapa upplevelser som ekar och känns.

Roshi Hoss har tappat rösten. När jag frågar henne varför skrattar hon och svarar “hur ska man annars ta sig fram i branschen som ung kvinna?”

Även om jag anar en gnutta ironi i hennes röst ligger det trots allt mycket sanning i det.

– Utmaningarna vi står inför är att vi ska tas på allvar. Det har blivit bättre med tiden nu när vi har bevisat oss. För att ta oss igenom jobbiga situationer har vi alltid peppat varandra. Vad folk tycker och tänker kommer aldrig att stå i vägen för vårt mål. Om vi lägger energi på fel saker förlorar vi viktigt fokus, säger Sharareh Hoss medan Roshi instämmer.

– Vi vill bygga en byrå som speglar det vi är och står för. För att nå sann framgång krävs en ständig nyfikenhet om oss själva, vårt egna uttryck och vår omvärld. Därför anställer vi personal som delar våra värderingar men utmanar vårt tänk. Det är olikheterna som gör det spännande och gör att vi utvecklas, säger Roshi Hoss.

Systrarna har aldrig fegat ur eller backat. De har vågat vara annorlunda och har haft en klar strategi och taktik sedan dag ett. De är inte bara unga kvinnliga entreprenörer. De är en förebild för många mer än så.

– Vi kom från inget, Jag har invandrat till Sverige från Iran och vi vill visa att vi inte bara är unga, kvinnliga entreprenörer men att vi är kvinnliga, persiska entreprenörer. Vi vill få mer support från svensk media för att kunna visa att alla kan, oavsett hudfärg eller bakgrund. Det finns för få kvinnor med vår bakgrund att se upp till. Vi vill förändra det, säger Sharareh Hoss.

Tillsammans skulle de resa jorden runt och bli stenrika – så såg drömmarna ut för systrarna, berättar Roshi. Som yngre ville hon bli världsartist och Sharareh hennes manager och personliga stylist. Att de tillsammans skulle starta en byrå fanns inte på kartan förrän långt senare.

– Livet händer och då får man välja att lägga sig ner eller se nya utvägar. Vi valde att satsa på vår passion och det har visat sig vara helt rätt, säger Roshi Hoss.

”Vi fokuserar på målet, njuter av resan och växer som byrå”, säger Roshi Hoss.

Att systrarna skulle ha möjlighet att jobba professionellt med denna passion blev extra tydligt när de för två år sedan fick förfrågan om att göra Kenzas 25-års fest som blev en succé.

– Det som skiljer enastående från bäst ligger helt och hållet i detaljerna. Allt för många företag förbiser detta. Som influencers har vi erfarenhet som mottagare och gäster. Vi vet vad vi tycker om och vad vi förväntar oss. Med åren har vi fått uppleva både grymma och mindre bra events. Dessa erfarenheter har vi tagit med oss in i HOSS AGENCY och sedan överträffat. Vi sticker ut genom hög servicenivå och finess. Vi vet hur man skapar moments som ger stor spridning i sociala medier, säger Roshi Hoss.

HOSS AGENCY har precis gjort ett avtryck på Way out West där de bland annat anordnade årets Way out Warner för Warner Music. Nu laddas det inför kommande event under Fashion Week. Trots en hektiskt period är systrarnas entusiasm och hunger tydligt märkbar. Entreprenörskap är bara förnamnet av den energi som systrarna utstrålar. Men uppbyggnaden av företaget har också kantats av många känslor.

– Det är både toppar och dalar, men helt klart fantastiskt att jobba tillsammans med sin syster. Vi har samma vision och ibland känns det som att vi har samma hjärna. Vi har högt i tak, vågar diskutera, vågar tycka olika men litar på varandra mer än någonting annat, säger Sharareh Hoss.

Avslutningsvis frågar jag systrarna om framtiden.

– Vi jobbar på som vanligt och utvecklas hela tiden. Om ett halvår är skillnaden märkbar. Om fem år har vi vuxit ur vårt kontor i Stockholm och börjat expandera utomlands. Vi kommer även ha breddat oss ännu mer som varumärke och skapar kommunikation och events som inkluderar alla. Vi fokuserar på målet, njuter av resan och växer som byrå, säger Roshi Hoss.

Följ Hoss Agency på Instagram!

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår