instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
man

3 knep som gör dig mer produktiv på jobbet

Av:

Hur kommer det sig att den där att-göra-listan som du var redo att fullständigt krossa i början av dagen, helt plötsligt är längre än någonsin när det (egentligen) är dags att gå hem? Här är tre tips som hjälper dig att prioritera rätt och bli mer produktiv på jobbet.

Använd 80/20-regeln

Paretoprincipen går ut på att 80 procent av dina resultat kommer från endast 20 procent av ditt agerande. Identifiera vilka uppgifter på din att-göra-lista som verkligen gör en skillnad för dina slutmål, och prioritera uppgifterna därefter.

 

Hantera din tid

Sätt en timer och jobba i olika block. Medan timern är på, försök att stänga ner “produktivitets-dödare” som dina sociala kanaler och email-notifieringar – du kan även sätta din telefon på stör ej. Det kanske låter extremt men testa och se vilken skillnad det gör när du inte hela tiden blir avbruten av uppdateringar på Facebook och av nya mejl som trillar in. Forskning visar nämligen att det kan ta upp till 25 minuter att hitta koncentrationen igen efter att ha blivit avbruten!

 

Ta korta pauser, ofta 

Ställ dig upp, gå iväg en stund från din dator och ge dig själv några minuter varje timme till att ta några djupa andetag och ladda om. Det kan kännas svårt, speciellt om du är inne i ett flow men genom att ge dig själv lite andrum så kommer nya idéer att falla på plats mycket lättare och du undviker att bli helt slutkörd i huvudet. Att sträcka på benen regelbundet under dagen är dessutom viktigt för din hälsa. Forskning har visat att en kort bensträckare varje halvtimme kan ge mindre midjemått, lägre blodsocker, bättre blodfetter och ett lägre inflammationspåslag än om du sitter stilla i flera timmar. Och när kroppen mår bra är det dessutom lättare att prestera på jobbet.

 

Foto: Suits/USA Network

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår