Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Man

INTERVJU: HAN STYR ÖVER VAD DU HAR PÅ DIG

Andreas Löwenstam

 

Han styr vad män har på sig världen över. Andreas Löwenstam har kallats för Sveriges mäktigaste modeman. För Metro Mode berättar han om vårens trender, vägen till H&M och sin mest kontroversiella design.

 
 
Text. Herman Byström

Foto. Kalle Gustavsson

 
 

Berätta lite om din egen bakgrund inom modebranschen.

– Helt ärligt så halkade jag in i modebranschen på ett bananskal. Jag har alltid varit gediget intresserad av mode vilket tillsammans med hårt arbete, och lite tur, har lett mig till min nuvarande position på H&M. Allt började hos Lars Wallin där jag jobbade som studioassistent under drygt ett år vilket sedan ledde till ett designassistentjobb på Marc Ó Polo. Därefter så har jag jobbat på designföretag både i Sverige och utomlands.

 

Hur ser en typisk dag ut som herrdesignerchef på H&M?

– Jag är en rastlös själ och därför passar det mig utmärkt att ingen dag på H&M är den andra lik. Jobbar man med något så föränderligt som att analysera och paketera rådande herrmode så blir ens arbetsdagar automatiskt väldigt varierande. Mitt huvuduppdrag på H&M är att kreativt inspirera och överse våra herrkoncept men jag jobbar även nära vår globala marknads-, visual- och pressavdelning.

 

Ditt hem står i lågor och du får bara ta med dig ett klädesplagg. Vad räddar du?

– Förr i tiden så var jag mer emotionell när det gällde mina kläder. Nu skulle jag ta på mig en av mina ullrockar för att slippa frysa på väg till jobbet där det av naturliga skäl inte råder brist på ersättningsplagg. Okej, jag kanske skulle ha svårt att välja mellan en svart eller kamelfärgad rock.

 

 Vilka är vårens starkaste trender?

– Den här våren är det coola ”surf dudes” med funktionella silhuetter och en exotisk mönsterbild som inspirerar. Referenser från 70-talet börjar också smyga sig in i herrmodet vilket känns väldigt intressant. Den största trenden från tidigare säsonger lever dock vidare – där vi killar på ett naturligt och självklart sätt mixar sport, casual och skräddat.

 

Du utsågs till Sveriges mäktigaste inom herrmode förra året. Hur pass mäktig känner du dig egentligen?

– Haha, jag känner mig fortfarande väldigt ödmjuk och stolt över utmärkelsen. Som herrdesignerchef så delar jag denna utmärkelse med alla mina kreativa och fantastiskt duktiga kollegor. Helt ärligt, visst känns det mäktigt att var man än reser så ser man moderna killar som bär       produkter från något av H&M:s herrkoncept.

 

Vad är det mest kreativa du har designat?

– Kanske inte det mest kreativa, men det mest omdebatterade plagget var när vi för några år sedan designade en hybrid mellan en kilt och ett par shorts. Vissa butiker hade en väntelista på kilten innan den ens fanns att köpa och journalister ringde mig på kvällar och helger för att dom var nyfikna på bakgrunden till varför vi designat denna kontroversiella produkt. Svaret var enkelt, kilten är i grund och botten ett väldigt traditionellt plagg. Vi analyserade den som en ”high-light” i modebilden samt att det var en väldigt spännande och utmanande process.

 
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!