Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Man

LÄR KÄNNA SVENSKA SUCCÉMÄRKET L’HOMME ROUGE

L'HR.Gruppbild

 

L’HOMME ROUGE har på bara några år blivit en given favorit hos den svårflirtade modeeliten och en stilren succé. Uttrycket är maskulint och har tagit stora intryck av göteborgarnas omgivning genom både skandinavisk miljö och abstrakt skärgårdsmåleri.

 

Text. Martin Hansson

 

Varför startade ni klädmärket?

– Idén kring varumärket grundar sig i att John-Ruben hade svårt att hitta en enkel, bra och prisvärd mössa. Med idén började varumärket ta form och senare samma år gjorde vi våra första mössor. Vi har alltid varit intresserade av att göra något eget och då vi alla är intresserade av mode och design kändes L’HOMME ROUGE naturligt. Från början var det ett roligt sidoprojekt vid sidan av studierna men under de senaste två åren har det successivt gått över i ett projekt som upptagit all vår vakna tid.

 

Berätta om L’Homme Rogue!

– L’HOMME ROUGE är ett Göteborgsbaserat herrmärke, bakom märket står Jonatan Härngren, Carl-Johan Holtback, John-Ruben Holtback och Axel Trädgårdh. Vi startade allt under studietiden i Lund som en motreaktion på den slit och släng mentalitet som rådde, den första produkten vi tog fram var en enkel ribbstickad mössa. Projektet utvecklades sen snabbt precis som våra egna ambitioner med L’HOMME ROUGE. L’HOMME ROUGE betyder den röda mannen där det röda står för passionen. Många identifierar oss med skjortor eller mössor men nu till våren presenterar vi också jeans och jackor, detta är något vi alla ser mycket fram emot.

 

LHR

 

Vad är nästa mål? Kikar ni på återförsäljare utomlands eller en egen butik?

– Närmast vill vi öka vår närvaro i Sverige genom att arbeta med rätt återförsäljare och nå ut till likasinnade. Från våren arbetar vi med 40 återförsäljare, 20 stycken av dem finns här i Sverige och resterande återfinns främst i Storbritannien, Frankrike och Japan. En dag hade det varit roligt att öppna egna butiker men just nu försöker vi öka vår närvaro i butiker.

 

Vilken produkt är populärast?

– Vi har alltid haft en stark förkärlek till skjortor och plagget har därför varit en stor del av våra kollektioner. En av våra bästsäljare är vår Black Tencel Shirt som har hängt med sedan förra hösten. Skjortan har ett fantastiskt fall och tillverkat av cellulosa (pappersfibrer).

 

Är ni ett unisexmärke?

– Jag tycker mycket i vår kollektion passar kvinnor men vi fokuserar just nu på att göra riktigt bra herrkläder, men självklart är det alltid kul att höra om tjejer som bär våra plagg.

 

LHR

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!