Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Man

MARTIN MÖTER: ALEXANDER DEN STORE

Alexander Wang X H&M Launch - Runway
 
 
2007 startade han sitt eget klädmärke med en ny modern look som blev en omedelbar succé. Nu är han aktuell som gästdesigner i ett prestigefyllt samarbete med modejätten H&M. Vi har träffat Alexander Wang i New York.
 
Alexander Wang, 30, har uppfyllt många modetörstande människors drömmar. Han driver ett helt modeimperium med eget klädmärke med samma namn, titulerar sig chefsdesigner för Balenciaga och nu lägger han världen under sina fötter i samband med lanseringen av designersamarbetet med H&M.
 
– För mig har det varit viktigt att inte göra någonting som jag gjort tidigare utan nåt helt nytt som passar H&M. Inget av de tidigare designersamarbetena har haft fokus på en aktiv livsstil så det kändes naturligt att utgå därifrån, säger Alexander Wang.
 
 
Hur hinner du med allt samtidigt?
 
– Jag har ett fantastiskt team som jag litar på. Det är de magiska medarbetarna bakom som gör att allt kan hända. Min telefon är ett viktigt redskap och min tankeprocess är snabb så om jag inte skriver ner mina idéer direkt glömmer jag dem fem minuter senare.
 
– Jag har sagt till min personal att jag kommer mejla klockan tre eller fyra på morgonen, men jag skickar mejlen bara så att idéerna ska finnas där, det är allt.
 
Wangs design är modernt urban och har blivit en favorit hos såväl svårflirtade moderedaktör som kändisar. Redan från start satte han enkla t-shirts och tights i kombination med lyxigt och nedtonat läder i fokus. Kollektionen för H&M är typisk Wang men med en modernare silhuett.
 
– Utmaningen i min designprocess är när något inte fungerar, oavsett om det är på grund av funktionalitet, kvalitet eller silhuett som är fel. Då ser jag det som en kreativ utmaning att lyckas lösa problemet, säger Alexander Wang.
 
Kollektionen för H&M släpps den 6 november och går under namnet ”Sports at night” och handlar om funktion. Stora jackor, sportiga tights och tröjor med boxig passform i materialet neopren.
 
– Jag är stolt över hela kollektionen. Jag älskar hur man kan använda ny teknik för att skapa riktigt moderna plagg. Det här är mångsidiga plagg som man kan bära ute på en klubb eller på en middag. Precis som när du tränar svettas du även när du dansar, avslutar Wang.
 
 
Text. Martin Hansson
Bild. H&M
 
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!