Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Man

Med en lång erfarenhet av mode är Whyreds Roland Hjort en av de största namnen inom

Man

Whyreds chefdesigner om vårens viktigaste plagg

Roland Hjort

 

Med en lång erfarenhet av mode är Whyreds Roland Hjort en av de största namnen inom svenskt mode. För Metro Mode berättar han om överambitiösa designprojekt och om varför Stockholm kommer vara en modestad att räkna med i framtiden.

 

Text. Herman Byström @hermanbystrom

 

 

Hur klär sig Whyred-killen i vår?

– Vi har alltid haft fokus på jackan. Vårrocken, paletån och parkasen. Färgmässigt är våren rätt så svart med inslag av marinblått och militärgrönt. En väldigt enkel färgskala. Sen att man blandar upp stilen, till exempel att kombinera en clean vit skjorta med parkasen. Jag tror inte alltid att man behöver vara kittad, personlig stil är att blanda sin garderob. Det är alltid fint att ta in vintage, allt som än krävs för att få en intressant helhetslook.

 

Whyred firade nyligen 15 år. Har modeklimatet för oss män förändrats sedan starten?

– Det har förändrats enormt, men det har också gått lite upp och ner. I början så var allt mer vågat, det var som en peak av idéer då. Som ett resultat av det fanns det också väldigt mycket konceptbutiker, men det var förstås inte kommersiellt hållbart. Det som kommer i butik ska vara det man ser på gatan. Under mitten av tvåtusentalet började det stagnera och allt blev lite mer grått. Utbudet idag är lite tråkigare, man vågade mer förr.

 

Whyred vårkollektion 2015

Whyred vårkollektion 2015

 

Berätta lite om din egen bakgrund inom modebranschen.

– Den är lång, väldigt lång. Jag började egentligen redan på gymnasiet och gjorde sedan gesällprov inom herrskrädderi. Sen flyttade jag till Paris där jag studerade på modeskolan Esmod. Jag varit på sex miljarder företag känns det som. Efter skolan började jag som damdesigner på KappAhl, sen blev jag ansvarig för contemporary herr på H&M. Under de första åren så var jag även med och designade för J. Lindeberg. Det var intressant, för det var det första svenska märket som var superhajpat – starten till alla svenska märken. Jag kände sen att jag ville göra något eget och då föddes Whyred. Jag tror att många kände sig inspirerade att göra något eget under den här tiden. Det var ju väldigt många märken som startades i slutet av 90-talet.

 

Sverige brukar oftast beskrivas som ett välklätt land. Hur pass bra står vi oss internationellt?

– Det går ju inte ens att jämföra! Och utvecklingen har ju gått väldigt fort tycker jag. Själva fenomenet är inte mer än 15-20 år gammalt och vi är idag väldigt enhetliga och välklädda – det finns en extrem medvetenhet. Nu bor jag i och för sig på Tjärhovsgatan, mitt i Hipstertown. Man blir lätt lite bortskämd, man ser ju det man ser.

 

Whyred vårkollektion 2015

 

Vilka herrmärken inspireras du av?

– Helmut Lang var min största inspiration både för dam och herr, men nu jobbar ju inte han med märket längre. Sen så kanske jag är klyschig, men gillar jag Saint Laurent också. Känslan är väldigt vintage och man vågar blanda upp det. De vågar ösa på och är inte så himla minimalistiska. Det är också väldigt musikinfluerat och alltid intressant. Man känner det extra tydligt när man ser en visning och hör musiken de spelar där.

 

Vad är det mest överambitiösa du har designat?

– Det har jag gjort massor av. På senaste visningen gjorde jag en mockaklänning som knappt gick att bäras för att den var för tung. Den hade också extremt många slag vilket gjorde att den såg ut som något hämtat ur askungen. 2009 gjorde vi en väldigt fin kollektion för herr. Den var ju väldigt ambitiös, men kanske inte allt för kommersiell.

 

Whyred vårkollektion 2015

 

Många svenska herrmärken har lämnat Stockholm Fashion Week till förmån för mer erkända modestäder. Kommer Whyred vara kvar i Stockholm i framtiden?

– Vi kommer definitivt ha visning någon annanstans i världen, det ligger inte allt för långt bort. Men det betyder inte att man lämnar Sverige. Jag tycker att modeveckan och den tiden vi har haft har varit väldigt viktig. Den går upp och ner men vi är fortfarande ett väldigt ungt modeland om man jämför med större städer. För Sverige är det bara början, om 20 år kan modeveckan vara jämförbar med Paris eller London. Man känner också att det finns ett enormt intresse för svenskt mode när man är på jobbresor. Kanske kommer franska märken visa i Sverige i framtiden? Om det har hänt såhär mycket på 10 år kan vad som helst hända.

 

 

 

 

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Emma Danielsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman