instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
mode

Därför känner du att “du inte har någonting att ha på dig”

Av:

Vi har alla varit där, du ska välja en outfit för dagen och du upptäcker att du hatar alla dina kläder. Du har verkligen ingeting att ha på dig trots att du har garderoben full av kläder. Allt är fult och tråkigt. Varför blir det så? Vi har hittat svaret!

 

När du shoppar tänker du kanske att det är bra att köpa ett plagg som funkar till det mesta och som du kan ha såväl på jobbet som på festen. Fast om du tänker så kommer du förmodligen att tröttna på plagget ganska snart.

 

För enligt en amerikansk studie tröttnar vi på våra plagg om vi använder dem i flera sammanhang. Har du en snygg skjorta som du har på söndagsbrunchen, jobbmötet, festen och när du är hemma i soffan så kommer du sluta att tycka om den. Använder du den däremot bara på brunchen så kommer du med största sannolikhet att tycka om den längre.

 

För att vi ska kunna tycka om hela vår garderob ska vi bara köpa plagg som har ett syfte och inte ha samma plagg både hemma och på jobbet. Eller?

 



 

Stämde det inte in på dig men du ändå känner att du tröttnat på din garderob? Då kanske det här stämmer bättre in på dig. Designern Michael Kors ska nämligen ha sagt: “70 procent av de kläder du äger ska vara “kött och potatis”. 30 procent bör vara “frosting och fluff” det är färg, mönster, glans, och tillbehör. Alltför många kvinnor har det tvärtom, och de kan inte förstå varför de inte har någonting att ha på sig.” För att översätta det här så man förstår, så betyder det alltså att 70 procent av kläderna i din garderob ska vara klassiska basplagg och 30 procent ska vara trendiga eller färgglada plagg som du kan stajla med baskläderna.

 

Även fast vi vet om det här kommer vi, med alla säkerhet, snart stå där framför garderoben och vill kasta ut alla våra kläder genom fönstret.

Foto: REX

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår