Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

METRO MODE + Boomerang

Emma Elwin: “Jag hoppas alla klädmärken hittar ett sätt att ge tillbaka till jorden”

Klimathotet fyller våra löpsedlar dagligen och det kan inte ha undgått någon att vi varje dag närmar oss gränsen för vad vår planet klarar av. I år bojkottar klädmärket Boomerang Black Friday och inför istället Blue Friday – där 30 procent av intäkterna går till att rädda vår planet. 

Foto: Emma Elwin.

– Jag vill be alla att tänka efter en extra gång när ni shoppar. Fråga dig själv; är detta något jag verkligen behöver? Hur har det producerats? Är det något jag kommer använda länge? Håller det hög kvalité?, säger stylisten Emma Elwin.

I år byter Boomerang ut Black Friday mot Blue Friday för att lyfta hur viktigt det är att vi börjar göra hållbara val i vår vardag och handla klimatsmart. Under Blue Friday kommer Boomerang skänka 30 procent av deras intäkter till Stiftelsen Hållbara Hav och deras dedikerade arbete för att rädda Östersjön.

Blue Friday är bara ett av många intiativ klädmärket gör för att skapa en mer hållbar konsumtion. För tio år sedan introducerade företaget vad de kallar Boomerang Effekten, där äldre och använda Boomerangplagg får en chans att leva vidare. Deras vision är att en tidlös stil alltid överlever kortvariga trender.

 

Den blå skjortan köpte Emma från Boomerang Vintage, ett av hållbarhetsinitiativet.

En av de som ställer sig bakom Blue Friday är stylisten Emma Elwin. På sin Instagram uppmanar hon sina följare att värna om den planet vi bor på och göra hållbara val.

– När det gäller shopping försöker jag köpa mestadels second hand, både till mig och till mitt hem. Jag älskar hur Boomerang Effekten har funnits i över ett årtionde och som sluter kretsloppet, och ger plaggen vi inte längre använder ett nytt liv, säger Emma Elwin.

När du skickar in dina gamla plagg kommer några av plaggen att märkas med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och säljas som Boomerang Vintage. Andra plagg har under åren bland annat fått ett nytt liv när nya produkter skapas för Boomerang Home. Men nu efterfrågar företaget nya idéer på hur de kan ta nästa steg för en mer hållbar industri. På deras hemsida kan du skicka in förslag på hur de ska ta Boomerang Effekten vidare – bra förslag premieras.

– Jag hoppas alla klädmärken hittar ett sätt att ge tillbaka till jorden, säger Emma Elwin.

Missa inte att du får 10 procent att handla för när du skickar in dina gamla Boomerangplagg – samtidigt som dina gamla kläder kommer tillbaka in i kretsloppet.

Läs mer om Blue Friday och hur du kan bidra här!

I samarbete med Boomerang.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!