H&M lanserar nya varumärket Arket under hösten 2017
För tio år sedan lanserades den första Cos-butiken, sedan dess har H&M-koncernen välkomnat en rad nya varumärken, bland annat & Other Stories och Monki. Efter sommaren är det dags igen när den första butiken i Arket-konceptet öppnar. Det nya varumärket inriktar sig på tidlös och funktionell design.
I årets första tremånadersrapport presenteras H&M:s nya varumärke Arket som kommer att lanseras under tidig höst 2017. Konceptet kommer att erbjuder “enkla och tidlösa kollektioner för män, kvinnor och barn, accessoarer samt ett utvalt sortiment till hemmet”, enligt rapporten. H&M:s VD Karl-Johan Persson skriver i en kommentar att produkterna i det nya varumärket ligger i ett något något högre prissegment än H&M och de kommer även att kompletteras med produkter från externa varumärken. Fokus ligger på funktion, passform och väl utvalda material.
Den första butiken slår upp portarna i London (datumet är ännu inte spikat), samtidigt öppnar onlinehandel i 18 europeiska länder. Därefter följer butiker i Bryssel, Köpenhamn och München, när Arket (som fysisk butik) kommer till Sverige nämns dock inte i delårsrapporten. De flesta Arket-butikerna kommer även att ha ett kafé, baserat på det nya nordiska köket med fokus på naturliga ingredienser och välbefinnande.