INTERVJU – PAUL SMITH
Paul Smith är som en cocktail gjord av massor av olika och spännande ingredienser. Han har 14 olika linjer och ett ton av samlarobjekt av olika föremål. Han låter oss ta en titt in i hans studio som är fylld från golv till tak av annorlunda samlarobjekt och får oss att förundras över att han kan alla, 180 anställdas, namn på företaget.
Jag sa något riktigt dumt häromdagen, säger Paul Smith till mig när vi sätter oss ner inne på hans kontor i London. ”Någon frågade mig om jag var en samlare och då svarade jag att jag inte är en. Men jag har stora summor av saker hemma och inser att jag faktiskt är en samlare”, säger han och skrattar. Han står framför en skrämmande stor hög av signerade cykeltröjor som kända racingmästare gett till honom eftersom han är ett stort fan av sporten. Högen ligger precis bredvid, och lutar sig emot, ett torn av hundratals modeböcker som i sin tur är omringade av väggar med bokhyllor fyllda med allt från biografier och noveller till leksaker, kameror, fotbollar och jobbbilder. Olika limiterade cyklar och varierande typer av svårhittade konstverk rundar av allt samtidigt som Smith säger när jag förbryllat tittar mig omkring på alla saker och fäster blicken på all konst som står runt omkring. ”Det där är ingenting, jag har massa verk från Banksys, Bruce Weber och Giacomettis i källaren en trappa ner”.
Sammantaget är Paul Smith en man som gillar att vara omringad av många olika saker. Han har en knasig professionell egenskap men är ändå cool och har båda fötterna på jorden. Han har samma status som den häftiga läraren hade när man gick i skolan som hade en väntelista för sina klasser eftersom alla ville gå för honom. Paul Smith designade till exempel frimärkena till OS som i sin tur har blivit samlarobjekt och sparade av både drottningen av England, av The Tate museum och av David Cameron. ”Jag tror att du kan, efter att ha sett det här kontoret, räkna ut att jag gillar att omringa mig av många olika saker”, säger Smith. ”Jag är glad över att jag har saker här som kostar allt från 50 pence till saker från kända personer. Men i samma stund, är alla mina samlarobjekt olika.
Märket Paul Smith är som en cocktail, precis som mitt kontor, och innehåller många olika ingredienser som tillsammans blir en intressant och tilltalande mix för många människor” säger han och får företaget att låta mindre än vad det egentligen är. Hans märke är mer som en gigantisk fruktsallad – hans modehus består av 180 personer som tillsammans designar och producerar 26 kollektioner om året tvärs med hans 14 andra linjer. De stora summorna av framgång hade fått en vanlig person att få glänsande ögon av beundran.
Under vår tid tillsammans hälsar Smith på alla förbigående människor med en personlig hälsning, och han kan alla namn vilket är imponerande. Man märker att Smith arbetar bäst med att ha flera bollar i luften samtidigt – och att det är hans höga arbetsförmåga som lett till hans stora framgångar.
Av. Kenya Hunt