Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

REPORTAGE: TJEJERNA SOM HAR “DET”

För bara ett par år sedan hade namnet Poppy Delevingne förmodligen inte sagt dig någonting. Sedan dess har hon agerat musa åt såväl Matthew Williamsson som Marc Jacobs, utsetts till ambassadör för Chanel och synts i kampanjer för Louis Vuitton. När hon inte står framför kameran sitter hon front row på världens modeveckor och nyligen blev hon talesperson för smyckesmärket Thomas Sabo.

Av. KATARINA MATSSON Foto. ALL OVER PRESS

 

Den brittiska skönheten är inte bara modell, hon är även dotter till societetsparet Pandora och Charles Delevingne. Hon är helt enkelt en tidstypisk “it girl”, som gärna delar med sig av sin glans till utvalda märken.

– Det måste alltid vara ett varumärke som jag tror på och beundrar, säger Poppy Delevigne till Metro Mode.

SVÅRÖVERSATT BEGREPP
Termen “it girl” är svår att översätta till svenska, men det handlar om någon som har den där svårdefinierbara attraktionskraften som kan fängsla en hel värld. Karen Sternheimer är doktor i sociologi vid University of Southern California och författare till boken “Celebrity culture and the american dream: stardom and social mobility”.

– En “it girl” är någon som fångar publikens uppmärksamhet vid en given tidpunkt, någon som regelbundet lyckas stanna i rampljuset, till stor del tack vare en duktig publicist. Det finns sannolikt många publicister som tävlar om att göra just sin klient till nästa “it girl”, säger hon.

BEGREPPET SKAPADES
i början av 1900-talet och spreds när den då populära skådespelerskan Clara Bow syntes i filmen “It” 1927. På 60-talet hyllades Andy Warhols favorit Edie Sedgwick som “it girl” och på 90-talet tilldelades indiecoola tonåringen Chloë Sevigny epitetet.

– De personer som är “it girls” för tillfället speglar vanligtvis en kulturell zeitgeist, liksom rådande föreställningar om feminitet. Så de kvaliteter som skapar en “it girl” kommer alltid att vara i förändring, säger Karen Sternheimer.

RIKA ARVTAGERSKOR
Det senaste decenniet är det framför allt arvtagerskorna som fått titeln – från Paris Hilton till rockdöttrar som Georgia May Jagger. Unga kvinnor som lever ett priviligierat liv kantat av fester, vackra män, dyra kläder – och gärna en och annan skandal. Ni minns väl hur Paris Hiltons karriär kickades i gång när en gammal sexvideo spreds på nätet lagom till hennes dokusåpapremiär?

– En av orsakerna till att folk verkar vara så intresserade av arvtagerskor är att de tycks leva ett fantasiliv, utan den finansiella kamp som de flesta, särskilt unga, möter. Kombinationen av att vara ung, festa hårt och ha gränslösa resurser ger potential till en ändlös ström av information att mata kändis- och skvallerindustrin med, säger Karen Sternheimer.

Kändisbarnen har även lättare att nå igenom informationsbruset, menar svenska antropologen och trendexperten Katarina Graffman på InCulture.

– De är på ett sätt redan etablerade och blir därmed intressanta att bygga historier kring, säger hon.

KÄND FÖR ATT VARA KÄND
Men i dagens rastlösa mediaklimat är “it”-statusen flyktig. Att vara känd för kändisskapets skull ställer krav på en konstant ström av personlig information i skvallerpress och sociala nätverk.

På Instagram och Twitter visar Poppy Delevingne gärna bilder på kända vänner som Sienna Miller eller lillasystern och modellen Cara Delevingne. Men de stora skandalerna lyser med sin frånvaro och i höstas förlovade hon sig med långvariga pojkvännen James Cook.

Kanske är det just i frånvaron av knarkrubriker och sexbråk hennes lockelse ligger. I en turbulent tid söker vi efter trygghet och Poppy Delevingne blir en skön kontrast mot tabloidfavoriter som systrarna Kardashian. Själv inspireras hon av kvinnor som går sin egen väg.

– Marianne Faithfull, Debbie Harry, Jane Bir- kin & Kate Moss. De är alla starka, djärva och självständiga kvinnor som var, och fortfarande är, sanna ikoner, säger Poppy Delevingne till Metro Mode.

VIKTIGT ATT ÅSTADKOMMA NÅGOT
Även det ligger i tiden. I Sverige har vi sett “it”-statusen vandra från modebloggare till artister som Rebecca & Fiona. Dj-duon har visserligen kända efternamn – men även en Grammis och spelningar över hela USA.

– Det har blivit viktigare att lyfta fram människor som åstadkommer något än att beundra människor som bara tycker eller har ärvda pengar, säger Katarina Graffman. Att använda den flyktiga “it”- stämpeln till att göra något mer än att ta betalt för att dyka upp på fester är också enda chansen att behålla den. Det har såväl Elin Kling som Blondinbella bevisat.

– Det kan vara svårt för någon som är “känd för att vara känd” att behålla publikens intresse. För att göra det behöver personen gå över till en annan offentlig roll, säger Karen Sternheimer. Och Poppy Delevingne är på god väg.

– Jag flyttar till LA i början av januari för att koncentrera mig på mitt skådespeleri. Det har va- rit en dröm och en passion sedan jag var en liten flicka, säger hon till Metro Mode.

Spana in tjejerna här nedan som regerar världen just nu och som är några av vår tids största It-girls.

Stilikonen Kate Bosworth

Modellen Cara Delevingne (t.v), syster till Poppy Delevingne och stilikonen Olivia Palermo här ihop med pojkvännen Johannes Huebl

Modellen och stilikonen Poppy Delevingne här tillsammans med designern Matthew Williamson och supermodellen Natasha Poly

Alltid lika snygga Kate Moss som är en stående favorit

Gossip girl stjärnan Blake Lively (t.v) och stilikonen och modellen Dree Hemingway (t.h)

Twilight-stjärnan och årets stilöverraskning Kristen Stewart (t.v) och supermodellen Doutzen Kroes

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!