instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
mode

Snart kan du skänka och köpa urvuxna lucialinnen hos H&M – och samtidigt stötta Rädda Barnen

Av: Metro Mode

Här på Metro Mode älskar vi initativ som gör gott – och i år står H&M för ett av de härligare. Genom den nya kampanjen “För traditionen vidare” kan du lämna in dina gamla lucialinnen i ett sjuttiotal H&M-butiker över hela landet. Dessa säljs sedan vidare till andra kunder, och alla pengar skänks direkt till välgörenhet. En win-win, helt enkelt! 

Foto: H&M

Om du är förälder till barn i skol- eller förskoleåldern har du antagligen varit med om följande scenario: mitt i julstöket under december kommer du dagen innan lucia (eller om du har tur, några dagar innan) på att barnen måste ha lucialinnen och får i panik rota fram förra årets. När du till slut hittar dem inser du till ditt förtret att de är alldeles för små, trots att du köpte några storlekar större förra året för att de skulle “ha något att växa i”.

Detta är något som H&M vill ändra på, samtidigt som de gör något bra. Deras kampanj “För det vidare” fokuserar på just lucialinnet, ett plagg som de menar är ett av de plagg som används allra minst under en enda dag på året. Därför uppmanar de sina kunder att mellan den 21 november och 15 december lämna in urvuxna lucialinnen i utvalda H&M-butiker.

Lucialinnena som skänks säljs sedan vidare till andra kunder för 50 kronor styck, och hela summan skänks till organisationen Rädda Barnen. Dessutom skänker H&M 10 kronor extra till organisationen för varje insamlat lucialinne.

– Vi vill ständigt testa nya saker och lösa utmaningar tillsammans med våra kunder. Vi tror på att samarbete är lösningen för att kunna skapa en verklig förändring och genom den här kampanjen gör vi något bra för miljön. Julen är barnens högtid, och därför tycker jag personligen att det känns extra bra att alla pengar som vi får in från försäljningen av de begagnade lucialinnena oavkortat går till Rädda Barnen, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige, i ett pressmeddelande.

Vi på Metro Mode kan bara hålla med!

Källa: H&M

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår