Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Efter hatattacken mot Åhléns Lucia-kampanj – Elaine Eksvärd skapar #Jagärlucia

Få kan ha missat Åhléns reklamkampanj som direkt efter lanseringen hamnade i blåsväder på grund av att människor inte tyckte att den lilla mörkhyade pojken passade som Lucia. Hatet flödade och till slut blev alla elaka kommentarer för mycket för pojkens familj…

jagarlucia_815

Åhléns valde då (på familjens begäran) att ta ner kampanjen med en förklaring på sin Facebook-sida:

Ahlenskommentar

 

All uppståndelse kring Åhléns-kampanjen fick retorikern och bloggprofilen Elaine Eksvärd att ryta ifrån – ordentligt. Hon skapade snabbt den ”egna” Instagram-kampanjen #JagärLucia som uppmanar alla med ett avvikande utseende, mörkhyade, män, mörkhåriga och HBTQ-personer att ta ställning och visa att i Sverige kan faktiskt alla vara Lucia. Ett budskap som vi på Metro Mode självklart skriver under på!

 

”Jag vill ge Åhléns möjligheten att återuppta kampanjen med en hel drös av mörkhyade lucior. Men inte bara mörkhyade lucior utan HBTQ, mörkhåriga, män och allt som är avvikande den tradition och ”det utseende” som rasisterna vill ha”, skriver Elaine Eksvärd i sin blogg den 5 december.

 

I skrivande stund har drygt 1000 Instagrambilder taggats med #JagärLucia – och många kända svenska profiler har ställt sig bakom kampanjen. Här hittar du alla bilder.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!